آسیب دیدن حافظه نوزاد با ابتلا مالاریا در دوران بارداری

مطالعات جدید حاکی از این است که عفونت مالاریا در دوران بارداری تنها برای مادر خطرناک نخواهد بوده و می تواند آثار مخربی بر روی جنین بگذارد. دانشمندان در پژوهش های خود دریافته اند که این امر ممکن است بر روی یادگیری و حافظه کودکان متولد شده تاثیر منفی بگذارد.

 البته تفسیر علمی مناسبی نیز برای این موضوع ارائه شده است و دانشمندان می گویند که دلیل این پدیده هم این است که عفونت مالاریا در بدن مادر تشکیل رگ های خونی در مغز کودک را تغییر می دهد. این امر موجب می شود تا این کودکان رگ های خونی کوچک تری را در مغز خود داشته باشند که این موضوع در آینده به عنوان یک مشکل در زندگی کودک اثر گذار خواهد بود.

محققان بر این باور هستند که این پدیده موجب ایجاد مکانیزم جدیدی می شود که در آن ابتلا به مالاریا در دوران بارداری ممکن است توسعه عصبی میلیون ها کودک را در دوران جنینی تغییر دهد. در این تحقیق کوین کاین از دانشگاه تورنتو در کانادا به همراه همکارانش کارکردهای عصبی موش هایی که کاملا طبیعی به دنیا آمده بودند را با آن دسته از موش ها که در معرض مالاریا قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دادند.

محققان به این نتیجه رسیدند که موش هایی که مادران آنها در دوره بارداری خود به مالاریا مبتلا شده بودند در مقایسه با موش هایی که مادران آنها این مشکل را نداشته اند، در یادگیری و حافظه اختلال داشتند. البته این امر تنها به یادگیری منتهی نمی شود و دانشمندان در مشاهدات خود دریافته اند که کودکانی که مادر آنها به مالاریا مبتلا شده بودند، رفتار های مشابه افسردگی از خود نشان دادند. این اختلالات عصبی با کاهش بافت هایی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مناطق خاصی از مغز همراه بود که همگی موجب ایجاد اختلال هایی در بدن کودک خواهند شد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا