کشف پروتئینهای عامل پمپاژ قلب

در یک مطالعه جدید تیم پژوهشی با استفاده‌ از روشهایی با توان عملیاتی بالا (high-throughput)، بیش از 500 پروتئین غشایی بر سطح سلولهای انقباضی قلب را شناسایی کردند که به احتمال زیاد، نقش حیاتی در عملکرد طبیعی قلب ایفا می‌کند. این پروتئین‌ها ممکن است در بیماری نارسایی قلبی و نامنظم شدن الگوهای ضربان قلب که به آریتمی معروف است تاثیر داشته باشند.

محققان با استفاده از یافته‌های این مطالعه مفهوم جدیدی از آنچه سبب پمپاژ قلب انسان می‌شود، ارائه کرده‌ و علاوه بر آن توانستند تا اطلاعاتی درباره بیماری‌های قلبی و چگونگی تاثیر آن بر مسیرهای سیگنالی در قلب کشف کنند، که این کشفیات به نوبه خود ممکن است بتواند راه را برای یافتن روشهایی برای جلوگیری و یا برعکس کردن این تاثیر هموار کند.

از سوی دیگر، 500 مولکول قلب که تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته و تنها بخش کوچکی از عملکرد آنها در بافتهای دیگر شناخته شده است یافت شد.

این مطالعه روی شناخت یک پروتئین به نام پروتئین ترانس‌غشایی 65 (Tmem65) متمرکز شده است. محققان با مطالعه سلولهای بنیادی انسان و با استفاده از تصویربرداری از سلولها و تکنیکهای بیوشیمیایی، دریافتند که این پروتئین با اتصالات و فرآیندهای الکتریکی شناخته شده به عنوان اتصال الکتریکی و سیگنالینگ کلسیم در ارتباط است.

این پروتئین تنظیم کننده نقطه اتصال بین سلولهای انقباضی قلب است که منجر به فعالیت عادی قلب می‌شود و از این رو از بین رفتن این پروتئین عواقب بسیار بدی به همراه دارد. این تیم پژوهشی همچنین این پروتئین را به عنوان اولین ابزار حیاتی برای تحقیق روی سلولهای بنیادی دانست که برای نظارت بر رشد و بلوغ سلولهای دو بطن قلب، لازم است.

در این مطالعه علاوه بر Tmem65 در حدود 555 پروتئین دیگر نیز شناسایی شده و نشان داده شد که این پروتئینها در سلولهای انقباضی غشایی قلب – حداقل در موش و انسان – به وفور یافت می‌شوند. این پروتئینها می‌توانند دانشمندان را در درک بهتر مکانیسم بیماری‌های قلبی یاری کنند.

محققان بر این باورند که شناخت مولکولهایی که تا کنون مطالعه نشده‌اند و در عملکرد قلب نقش مهمی دارند ضروری است. زیرا شناخت کامل آنها می‌تواند راههای امیدوارکننده‌ای به سوی پیشگیری از بیماری‌های قلبی باز کند.

این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.