مطالعه خطر دیابت بر ساختار کبد

امروزه با توجه به تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و الگوی غذائی انسان ها ، داشتن کبد چرب به یکی از بیماری های شایع و متداول در سراسر دنیا تبدیل شده است . طبیعتا با توجه به نقش مهمی که کبد به عنوان یکی از اندام حیاتی و مهم در بدن انسان ایفا می کند ، هر گونه اختلال در این عضو باید جدی گرفته شود . از سوی دیگر دلایل فوق الذکر سبب شده تا بیماری دیابت نیز در بین جوامع پیشرفته بسیار گسترش پیدا کرده و افراد زیادی را مبتلا کند .

 پژوهش  های جدید نشان می دهد که نوعی خاص از کبدهای چرب که به کبد چرب غیر الکلی یا Nonalcoholic Fatty Liver Disease (NFLD) شهرت دارد ، می تواند بر اثر دیابت نوع دو به وجود بیاید . در این مطالعات مشخص شد که ابتلا به عارضه کبد چرب غیر الکلی به صورت گسترده ای در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع دو دیده می شود ولی متاسفانه این موضوع عمدتا از سوی پزشکان و خود بیمار نادیده گرفته شده و تا کنون به آن پرداخته نشده است .

پژوهشگران در این مطالعات با استفاده از سیستم های تصویر برداری از ارگان های داخلی بدن با امواج غیر مضر ، به مطالعه شرایط کبد بیماران و اندازه سفتی و میزان چربی آن در بیماران مبتلا به هر دو گروه  دیابت نوع یک و دیابت نوع دو  پرداختند . پزشکان با کمک این روش دریافتند که بیش از 65 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو ، دارای کبد چرب غیر الکلی هستند .

لازم به توضیح است که سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر روهیت لومبا Dr. Rohit Loomba قرار دارد . وی در این رابطه اعلام کرد : " غربالگری بیماران دیابتی و شناسائی علائم و نشانه های موجود در این بیماران می تواند به پیشگیری از آسیب های کبدی منتهی شده و میزان تلفات و مرگ و میر ناشی از اختلالات کبدی را کاهش دهد . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Alimentary Pharmacology and Therapeutics journal  منتشر شده و در اختیار پزوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا