کشف گنجینه هزار و 900 ساله در اروپای شرقی

کارگران عمرانی در شهر براتیسلاو پایتخت اسلواکی که مشغول انجام عملیات عمرانی و ساخت و تعمییر سیستم فاضلاب شهری بودند با بقایای آثار باستان برخورد کرده و مراتب را به مقامات مسئول در این زمینه گزارش دادند . با توجه به اهمیت این موضوع ، تیمی از باستان شناسان به محل اعزام شده و عملیات حفاری و کاوش های علمی در این محوطه آغاز شد . در همین زمینه فرانتیسک زاک ماتیا سوفسکی Frantisek Zak Matyasowszky مدیر سازمان باستان شناسی کرواسی اعلام کرد : " حفاری در این محل ادامه داشته و تاکنون آثار ارزشمندی از جمله یک کمر بند ساخته شده از نقره خالص که به قرن دوم تا چهارم میلادی تعلق دارد از این سایت به دست آمده است . "

وی در توضیحات خود در رابطه با این شی تاریخی اعلام کرد : " تا کنون مشابه این کمربند در کاوش های پیشین به دست نیامده است . ما اعتقاد داریم که این کمربند به یک زن تعلق داشته و عملیات ساخت و قالب ریزی این شی بسیار استادانه صورت گرفته و شاهد ایجاد برش های تزئینی بسیار هنرمندانه و ظریفی روی این کمربند هستیم . با توجه به موارد فوق الذکر می توان نتیجه گرفت که احتمالا این زن به طبقات اشرافی و قدرتمند جامعه زمان خود تعلق داشته است . "

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، در ادامه عملیات حفاری در این محوطه ؛ دو انگشتر ارزشمند تاریخی نیز کشف شده است . فرانتیسک زاک ماتیا سوفسکی در مورد این انگشترها اعلام کرد : " یکی از این انگشتر ها از جنس برنز ساخته شده و احتمالا به یک زن تعلق دارد . انگشتر دیگر احتمالا برای استفاده یک کودک ساخته شده بود . در وسط این انگشتر یک صفحه مدور سفید رنگ وجود دارد که روی آن نقش یک گلادیاتور یا فردی جنگجو کشیده شده است . احتمالا این انگشتر ها نیز به افراد اشرافزاده و طبقه قدرتمند جامعه آن روز تعلق دارند . "

گفتنی است که این سایت باستانی در خیابان مادارسکا Madarska Street منطقه Rusovce براتیسلاو قرار داشته و تا کنون باستان شناسان موفق به کشف 245 شی ارزشمند تزئینی از این محل شده اند . بیشتر این اشیا شامل سکه ، سنگ های قیمتی و قلاب ها و سگگ های مربوط به لباس هستند . باستان شناسان در این رابطه اعلام کردند که مدارک و مستندات تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که در قرن دوم میلادی ، در این محل یک اردوگاه نظامی متعلق به امپراتوری روم ساخته شده بود و این مجموعه بخشی از ایالت پانونینای روم باستان Roman province of Pannonia به شمار می رفته است . این اردوگاه در قرن چهارم میلادی و همزمان با عقب نشینی و تخلیه این منطقه از سوی لژیون های رومی ؛ تخریب شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا