تلاش برای درمان سرطان با داروهای زیست سان

پژوهشگران و دانشمندان ترکیه در حال اجرای پروژه ای هستند که هدف اصلی آن ساخت داروی ضد سرطان بر پایه مولکول های زیست سان biosimilar molecules عنوان شده است . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، پروژه فوق با همکاری مرکز تحقیقات مارمارا Marmara Research Center (MAM) و تحت نظارت شورای تحقیقات علم و فناوری ترکیه  Scientific and  Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK) در حال اجرا است .

در همین زمینه دکتر کورای بالک اوغلو Koray Balcıoğlu یکی از پژوهشگران ارشد مشارکت کننده در این پروژه اعلام کرد : " ورود داروهای ضد سرطان به داخل کشور برای ما بسیار دشوار است و در حال حاضر ترکیه از این نظر وابسته به کشورهای دیگر بوده و نیازمند واردات داروی سرطان هستیم . از سوی دیگر داروهای بیوتکنولوژیک Biotechnical drugs در سراسر دنیا مورد توجه قرار دارند . در سال های گذشته و به ویژه دو سال اخیر  پیشرفت های مناسب و سریعی در حوزه ساخت داروها و محصولات زیست سان biosimilar products صورت گرفته است . این موضوع می تواند راگشای پژوهش های ما باشد . "

وی در ادامه توضیحات خود تصریح کرد : " داروهای بیوتکنولوژیک بسیار گران هستند و ما سالانه بیش از 40 میلیون دلار برای واردات آن هزینه می کنیم و همچنین بر اساس آمارها  تنها در سال 2014 میلادی مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون دلار جهت واردات داروهای ضد سرطان در ترکیه هزینه شده است . ما در این پروژه تلاش می کنیم با ساخت و کشف داروهای جدید ضد سرطان بر پایه مولکول های زیست سان biosimilar molecules ، گامی بزرگ در راه درمان سرطان و رهائی از وابستگی داروئی به سایر کشورها برداریم . "

لازم به توضیح است که این پروژه بزرگ پزشکی که در آن تنها پژوهشگران ترکیه ای شرکت دارند از ده ماه پیش آغاز شده است .

دکتر کورای بالک اوغلو ضمن تاکید بر اهمیت کشف داروئی قطعی برای درمان سرطان ؛ گفت : " به صورت میانگین در طول سال بیش از 8 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سرطان می میرند و متاسفانه علی رغم تلاش ها و پژوهش های متعددی در سرار دنیا در زمینه تولید و ساخت داروئی برای درمان این بیماری ، هنوز مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد . "

در خاتمه لازم به توضیح است که پیش بینی می شود طرح فوق الذکر برای مدت زمانی برابر با 4 سال دیگر ادامه داشته باشد . به گفته سرپرستان این تیم تحقیقاتی ، آن ها در نظر دارند ژن های ویژه ای را برای مبارزه با سرطان تعیین و شناسائی کرده و آن ها را به سلول های مورد نیاز در درمان بیماری منتقل کنند .