تشخیص آسیب های مغزی ناشی از فشارخون

 آسیب در این قسمت از مغز موجب به وجود آمدن مشکلاتی در انجام مهارت های خاص شناختی، تصمیم گیری و توانایی تنظیم احساسات خواهد شد.

«دنیلا کارنواله»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه رم، در این باره می گوید: «در حال حاضر راه های بسیار روشنی وجود دارد که از طریق آن می توان آسیبی که فشار خون بالا می تواند بر روی کلیه ها، چشم ها و قلب داشته باشد را شناسایی کرد. ما به دنبال پیدا کردن راهی بودیم که بتوان از طریق آن بیماری زوال عقل، که با بیماری های عقلی و عروقی مرتبط است، را زودتر از موعد پیش بینی کرد.»

بسیاری از تحقیقات تمرکز خود را بر روی اثراتی که فشار خون بالا می تواند بر روی ماده خاکستری مغز بگذارد، قرار داده اند. با این حال کارنواله پیشنهاد کرد توجه به ماده سفید مغز می تواند پیش بینی اثرات مخرب فشار خون بالا بر روی مغز را جلو بیاندازد.

محققان برای ارزیابی و مقایسه خواص ساختاری و عملکردی اتصالات اصلی بین بخش های مختلف مغز از فناوری تصویربرداری  DTI استفاده کردند. این نوع از فناوری تصویربرداری پیشرفته تر از روش های مرسومی مانند MRI است. برای انجام این تحقیق از ۳۰ شرکت کننده استفاده شده که ۱۵ نفر از آنها برای تعدیل فشار خون بالای خود مجبور به مصرف دارو بودند و باقی این شرکت کنندگان فشار خون طبیعی داشتند.

به گزارش مهر،سپس از مغز هر دو گروه MRI و DTI گرفته شد. در MRI هیچ کدام از این شرکت کنندگان اختلالی دیده نشد در حالی که DTI افراد دارای فشار خون بالا آسیب هایی در موارد زیر دیده شد:

الیاف مغز که بر روی کارکردهای غیرکلامی مغز تاثیر می گذارد؛
الیاف عصبی که عملکرد اجرایی و تنظیم هیجان را بر عهده دارد؛
الیاف سیستم لیمبیک که در کارهای توجهی درگیر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا