افزایش گاز متان با آب شدن یخ های قطبی

بر اساس تحقیق جدیدی از محققان دانشگاه لاند (Lund University) سوئد، زمانی که یخ های دریایی ذوب می شوند، انتشار متان از توندرای (دشت های بسیار سردی که دمای آنها به صورت میانگین تنها 10 درجه بالای صفر است) قطبی افزایش می یابد. بر اساس گفته های دکتر فرانس جان پارمنتیر (Frans-Jan Parmentier) که نقش راهبر این تحقیق را بر عهده دارد، کمبود یخ های قطبی منجر به جذب گرما می شود. همچنین دمای هوا در سراسر قطب جنوب نیز در نتیجه این امر افزایش می یابد.

این پدیده میکرو ارگانیزم های موجود در خاک لایه منجمد دائمي اعماق زمین (پرمافراست) را به تولید متان تحریک می کند که همین امر منجر به تغییرات آب و هوایی در جهت گرم تر شدن زمین می شود.

بنا بر نظر کارشناسان، بسیاری از تحقیقات تمرکز خود را بر روی تاثیراتی گذاشته اند که از دست دادن یخ های قطبی بر روی اقیانوس ها خواهد گذاشت. اما تحقیقات بسیار کمی تاثیرات این تغییرات اقیانوسی بر روی سرزمین های اطراف آنها را مورد بررسی قرار دادند.

فرانس جان پارمنتیر در این باره توضیح می دهد: «پژوهش ما نشان داده است که برای پی بردن به تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر روی قطب شمال، نباید اقیانوس و خشکی را به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار داد.» دکتر پارمنتیر به همکاری محققان ایالات متحده و هلند توانست با استفاده از مدل های کامپیوتری، رابطه بین انتشار گاز متان و کمبود یخ های قطبی را توضیح دهد.

مدل ها می توانند چگونگی پاسخ انتشار گاز های متان را بر روی تاثیرات کاهش یخ های قطبی شبیه سازی کنند. پارمنتیر در این باره  این گونه بیان کرد: «کاهش یخ های قطبی یکی از قابل رویت ترین پیامد های تغییرات آب و هوایی است و تاثیرات فوق العاده زیادی بر روی آب و هوای قطبی می گذارد. از سال 1990 قطب شمال شروع به از دست دادن یخ های قطبی کرده است. این میزان در حدود 14 درصد در هر دهه برآورد شده است. پیش بینی ها نشان دهنده این هستند که با کاهش یخ های قطبی در آینده، دمای قطب شمال افزایش می یابد و در نتیجه تالاب های شمالی شروع به انتشار متان می کنند.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا