کشف مجموعه قصر 5 هزار ساله در ترکیه

پژوهش های باستان شناسی در آسیای صغیر منجر به کشف یکی از قدیمی ترین آثار معماری در این منطقه شد . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، تیمی از باستان شناسان به سرپرستی مارسلا فرانگی پانه Marcella Frangipane از دانشگاه لا ساپینزا La Sapienza University ، موفق به کشف بقایای معماری متعلق به قصری 5 هزار ساله شده اند . در این کاووش ، اتاق سلطنتی و محل تخت پادشاه در محوطه باستانی اصلان تپه Aslantepe در شرق ترکیه کشف شد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، اتاق فوق الذکر ، بخشی از مجموعه معماری قصر به شمار رفته و در ورودی آن به یک حیاط گشوده می شود . این اتاق بر روی یک سکوی خشتی قرار داشته که به وسیله سه پله از سطح حیاط مجزا شده است . سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با ویژگی های این اتاق و اشیا داخل آن اعلام کرد : " در داخل این اتاق ما با بقایای یک تخت سوخته شده برخورد کردیم که  می تواند یک تخت سلطنتی یا صندلی باشد . من احتمال می دهم که پادشاه یا حاکمی که در این محل سکونت داشته از این اتاق برای ملاقات با بازدیدکنندگانی که در حیاط بزرگ مجاور این اتاق منتظر می ماندند ، استفاده می کرده است . ما در این اتاق دو سکوی گوچک خشتی نیز در مقابل محلی که تخت سلطنتی یا صندلی شاه در آن قرار داشت کشف کردیم که احتمالا افراد مراجعه کننده در گروه کوچک ، روی آن ایستاده و با حاکم سخن می گفتند . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " این حیاط  و ساختمان ها قطعا کاربری مذهبی نداشتند و نمی توانند یک معبد یا عبادتگاه باشند . کاووش های ما در این محل نشان می دهد که هیچ نوع وسیله مذهبی و نشانه ای از برگذاری مراسم آئینی در این محل وجود نداشته و موقعیت این اتاق نیز به گونه ای طراحی شده که در مرکز مجموعه قصر قرار دارد . البته ما به شواهدی دست پیدا کرده ایم که نشان دهنده تشریفات و مراسمی است که بازگو کننده قدرت پادشاه است . "

مارسلا فرانگی پانه در خاتمه توضیحاتش درباره اهمیت این مجموعه گفت : " این کشفیات بسیار ارزشمند هستند زیرا بر اساس شواهد موجود ، این اتاق سلطنتی نشان دهنده نخستین نشانه های تغییر ساختار قدرت در جوامع اولیه است که در آن قدرت از مراکز مذهبی و کاهنان به سیستم حکومتی و حاکم منتقل شده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چه عجب نگفتید مال هخاها یا همون هخامنشیان بی اصل و نصبه!!!

  2. با سلام، این مطلب رو دیدم، اصلان تپه نیست و اشتباهه، ارسلان تپه هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا