شناسائی ارتباط ژنتیکی بین قد و وزن

مطالعات و تحقیقات جدید دانشمندان ، ارتباطی ژنتیکی بین قد بلند و لاغری را نشان می دهد . تیمی بین المللی از محققان و پژوهشگران از  دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland) با همکاری پژوهشگران دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) استرالیا در پژوهش های اخیر خود دریافتند که ژن هایی که منجر به ایجاد قد بلند می شود به شدت با ژن هایی که تولید کننده کاهش شاخص توده بدنی (body mass index) هستند ، ارتباط دارند .

متی رابینسون (Matthew Robinson) در رابطه با این ارتباط ژنتیکی می گوید : « یافته های ما نشان می دهد که یک پایه و اساس ژنتیکی در قالب یکنواخت بدنی ، قد بلند و لاغری ، وجود دارد . »

او در ادامه توضیحاتش عنوان کرد که به طور متوسط تنها بیست و چهار  درصد از تنوع ژنتیکی بلند قدی و 8 درصد از تنوع ژنتیکی شاخص توده بدنی می تواند توسط تفاوت های منطقه ای توضیح داده شود .

در این تحقیقات ، پژوهشگران  9 هزار و 416 نفر از چهارده کشور مختلف اروپایی را مورد بررسی و مطالعات ژنومی قرار دادند . گفتنی است  محققان اختلاف بلند قدی و شاخص توده بدنی را در این افراد شرکت کننده مورد سنجش قرار دادند .

بر اساس توضیحات رابینسون، تنوع ژنتیکی بین کشورها می تواند تفاوت های ملی را در بلندی قد توضیح دهد . اما عوامل محیطی نقش تعیین کننده اصلی را در شاخص توده بدنی مردم  دارد . علاوه بر موارد فوق الذکر ، این بررسی ها نشان می دهد که تفاوت در نوع رژیم غذایی ، بیشتر از ژنتیک می تواند باعث ایجاد تفاوت در شاخص توده بدنی در میان ملت های مختلف شود .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طبیعت ژنتیک (journal Nature Genetics) به چاپ رسیده و در دسترس است .  جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در زورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .