بررسی نیازهای درمانی شایع‌ترین نوع آسم توسط پژوهشگران دانشگاهی

 این پژوهش به شکل توصیفی به فراوانی و ویژگی‌های اسپیرومتری در مبتلایان به آسم مداوم می پردازد که توسط دکتر محمد علی صبا فوق تخصص بیماری‌های ریه، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان و جمعی از همکارانش انجام شده است.در این پژوهش 120 بیمار مبتلا به آسم مود بررسی قرار گرفتند که این بیماران نه تنها مصرف سیگار نداشتند بلکه مبتلا به برونشکتازی، فیبروز و نارسایی احتقانی قلب نبودند. همچنین اسپیرومتری از بیماران به عمل آمد و بهترین نتیجه گزارش شد.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که تعداد بیماران شامل 54 نفر مرد و 66 نفر زن بودند. همچنین 76 نفر از بیماران سابقه خانوادگی آسم داشتند که بیشترین نوع آسم در هر دو جنس Moderate Persistant بود که در 21 نفر از افراد مرد و 33 نفر از افراد زن هستند که بیشترین نوع آسم Moderate Persistant بود.

بیشترین نوع آسم مشاهده شده، 43.3 درصد Moderate Persistant بود. همچنین نیمی از بیمارانی که سابقه آلرژی را بیان نمی‌کردند، این نوع از آسم را نشان دادند.

نتایج این پژوهش حاکی از این است که مستقل از سن، جنس و شاخص توده بدنی، شایع‌ترین نوع آسم، آسم مداوم متوسط (Moderate Persistant) است که این نوع از آسم نیازمند درمان با استروئید استنشاقی با دوز بالاتر یا همراهی با آگونیست بتای طولانی اثر است که متاسفانه توسط بیمار و بیشتر پزشکان اهمیت کمتری از آگونیست‌های بتا دارد. همچنین این تنیجه مانند بیشتر جوامع غربی است که با مصرف استروئید به تنهایی در بیشتر موارد قابل کنترل است. نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا