مطالعه مهاجرت انسان های نخستین از جنگل ها به دشت

مطالعات پیشین دانشمندان نشان می دهد که اجداد نخستین انسان در جنگل ها و روی شاخه های درختان زندگی می کردند و رفته رفته به دلیل تغییر شرایط زیستی و محیطی ؛ مجبور به مهاجرت و زندگی در دشت ها و مناطق مسطح شدند که این موضوع علاوه بر این که تغییراتی مهم در الگوی غذائی انسان ها داشت ، چالشی اساسی در ادامه حیات این گونه جانوری محسوب شده و یکی از دشوارترین مراحل انطباق انسان با طبیعت به شمار می رود .  مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد اجداد انسان 400 هزار سال پیش از تاریخی که گمان می رفت از جنگل ها و شاخه های درختان به مناطق مسطح و چمنزارها مهاجرت کرده اند  . این اطلاعات در پی انجام پژوهش های جدیدی که روی دندان های انسان های نخستین و استخوان های حیوانات یافت شده در یک سایت پیش از تاریخی در مناطق دور افتاده اتیوپی به دست آمد ، مشخص شد .

این تیم تحقیقاتی که سرپرستی آن را دانشمندی به نام نائومی ای لوین Naomi E. Levin از پژوهشگران دانشگاه هاپکینز  Hopkins University بر عهده دارد ؛  در مطالعات خود اقدام به آنالیز و مطالعه دندان های باقی مانده از انسان های نخستین کرده و علاوه بر بررسی های ریخت شناسانه این بقایا ، به بررسی ایزوتوپ های کربن باقی مانده در این دندان ها پرداختند تا از این طریق به نوع الگوهای غذائی و مواد مصرف شده توسط این انسان ها پی ببرند .

نتایج این تحقیقات و مقایسه آن با برخی از گونه های میمون از جمله بابون ها  ؛ نشان می دهد که تغییر الگوی رفتاری و مصرف غذا از روی درختان و درختچه ها به مناطق مسطح و چمنزارها در حدود 3 میلیون و 800 هزار سال پیش رخ داده است . شواهدی از بافت های حیوانات و ساکنان علفزارها مانند حشرات و پرندگان نیز تائید کننده این تغییر رفتاری هستند .

نائومی ای لوین در این مورد می گوید : " نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که آغاز مصرف محصولات و مواد غذائی چمنزارها و مناطق مسطح در بین انسان نماها ؛ انسان های نخستین و بابون ها نشان می دهد که این موضوع یک وظیفه و تابع از پیش تعیین شده نبوده . در نخستین انواع بابون ها ما شاهد تغییر الگوی مصرف مواد غذائی مبتنی بر چمنزارها هستیم و این موضوع در حالی صورت گرفته که هنوز تغییرات رخ داده در دندان های این حیوان با الگوی جدید تغذیه ؛ هماهنگ نبوده و منطبق نیست . "

به اعتقاد این پژوهشگر ، تغییرات رخ داده در الگوی غذائی انسان ها در بازه زمانی فوق الذکر ، آن ها را مستعد پذیرش تغییرات بیشتری در حالات فیزیکی و عاداتشان کرد .