کشف روش مصنوعی برای ساخت داروی دیابت

دانشمندان رده شیمی می دانند که Aryl alkyl etherها از جمله اجزای اصلی موجود در بسیاری از ترکیبات شیمایی فعال محسوب می شوند. به همین دلیل نیز فرایندی که دانشمندان آن را stereoselective etherification می نامند، یکی از موارد بسیار مهم در زمینه ساخت داروهای مصنوعی برای بیماران محسوب می گردد.

حال دانشمندان مرکز فناوری تویوهاشی تک (Toyohashi Tech) موفق به یافتن روشی ویژه شده اند که منتهی به یک عکس العمل شیمیایی از نوع SN2 می شود. این عکس العمل به واسطه فراوری آرام استرهای آلفا کلورو بتا کتو (alpha-chloro-beta-keto esters) با فنول (phenols) به وجود می آید.

به این ترتیب این محققان موفق شدند تا برای نخستین بار، فرایند enantioselective phenoxylation شدن استرهای بتا کتو (beta-keto esters) را به نمایش بگذارند. این فرایند موجب می شود که استرهای آلفا کلورو بتا کتو (alpha-chloro-beta-keto esters) با سطح بالایی از enantioselectivity به یکدیگر پیوستگی پیدا کنند.

شایان ذکر است که فرایند etherification، به فرایند ایجاد اتر گفته می شود و enantioselective بودن در زمانی رخ می دهد که فرایند کاتالیز تنها بر روی یک جفت از انانتیومرها انجام پذیرد.

حال این فرایند شیمیایی یافت شده به چه کار می آید؟ این محققان موفق شده اند تا با کمک این یافته جدید خود به سراغ تلفیق اجزای شیمایی فعالی مانند GPR119 agonist  و  PPAR modulatorبروند که هردو مورد یاد شده می توانند به عنوان کاندیدهای احتمالی برای درمان بیماری دیابت نوع 2 به کار گرفته شوند.

البته این تنها مزیت این یافته نیست بلکه محققان امیدوارند تا بتوانند به زودی با روش یافت شده موفق به ساخت داروهای مصنوعی  و شیمایی جدید برای بیماری های دیگر شوند. شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال شیمی اروپا (Chemistry – A European Journa) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.