ورزش در جوانی کلید سلامت در کهنسالی

تحقیقات جدید نشان می دهد که ارتباطی  مشخص و قطعی بین فعال سازی مغز ، تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد اجرایی که به فرایند  استدلال کردن و حل مساله کمک می کند ، در سنین کهنسالی وجود دارد .

قابل ذکر است ، پژوهش های انجام شده در گذشته مشخص کرده بود که رابطه ای مستقیم را می توان بین تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد رفتاری در افراد مسن مشاهده کرد . برخی از مطالعات انجام شده در این رابطه نیز به رابطه تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد مغز اشاره دارد .

چلسیا وانگ (Chelsea Wong) از دانشگاه ایلینوی (University of Illinois) ایالات متحده امریکا با توجه به تحقیقات گذشته اظهار داشت : « تا کنون ارتباطی بین این سه مولفه ( فعال سازی مغز، تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد اجرایی ) شناسایی نشده اما مطالعات و بررسی های ما این ارتباط این موارد را به روشنی مشخص می کند . »

این تیم تحقیقاتی امریکایی ، تصویربرداری مغز و داده های سطح تناسب اندام 128 نفر کهنسال بین سنین 59 تا 80 ساله را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد . با استفاده از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (functional magnetic resonance imaging) که به اختصار آن را اف ام آر ای (fMRI) می نامند ، این پژوهشگران دریافتند ، بخش های خاصی از مغز به هنگام انجام دو کار به طور هم زمان در مقایسه با انجام یک کار، بیشتر فعال می شوند .

علاوه بر آن ، این گروه پژوهشی به رابطه ای کلی بین سطوح تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد اجرایی بالاتر ، دست پیدا کردند که ممکن است بتوان تا حدی آن را از طریق فعال سازی در یک منطقه از مغز به نام قشر کمربندی جلویی (anterior cingulate cortex) و منطقه موتور مکمل (supplementary motor) ، توضیح داد. 

چلسیا وانگ در توضیح این منطقه می گوید: « این منطقه در عملکرد سطوح بالاتر همچون نظارت بر مبارزه ، عملکرد چند وظیفه ای و پردازش دو وظیفه ای، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. »

قابل توجه است که این تحقیقات شناخت رو به رشد ما از رابطه میان فعالیت های فیزیکی و شناختی و عملکرد مغز  را نشان می دهد . یکی از محققان این تیم پژوهشی با اشاره به این روابط ذکر شده می گوید که این رابطه ها نشان می دهد ، ما می توانیم با تغییر شیوه زندگی خود سلامت مغز را حتی با بالا رفتن سن بهبود بخشیم.

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مرز در پیری اعصاب (journal Frontiers in Aging Neuroscience) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش ، اینجا را کلیک کنید .

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا