مطالعه تاثیر مخرب سیگار بر دندان

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد ، افرادی که به طور مرتب سیگار می کشند در معرض خطر بالاتری در از دست دادن دندان های خود قرار دارند .

محققان دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) انگلستان پس از مطالعه و بررسی در این زمینه توضیح دادند که مردان سیگاری نسبت به مردان غیر سیگاری ، سه و شش دهم  برابر بیشتر در معرض خطر از دست دادن دندان هایشان هستند در حالی که زنان سیگاری در مقایسه با زنان غیر سیگاری ، دو ونیم برابر در معرض این خطر قرار دارند.

توماس دیتری (Thomas Dietrich) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با اثر سیگار در از بین رفتن دندان ها می گوید که بیشتر دندان ها به دلیل پوسیدگی و یا بیماری های مزمن لثه (periodontitis) از بین می روند اما سیگار کشیدن یک عامل پر خطر قوی برای ایجاد بیماری های لثه محسوب می شود که این مساله باعث می شود تا میزان پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها افزایش پیدا کند.

علاوه بر آن، این تحقیقات جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند باعث پنهان ماندن خونریزی های لثه شود که خود از مهمترین علائم و نشانه های بیماری های لثه به حساب می آید. در واقع لثه یک فرد سیگاری ممکن است در ظاهر سالم به نظر برسد اما در حقیقت این گونه نیست .

قابل توجه است ، محققان در این مطالعات همچنین دریافتند که ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و از دست دادن دندان ها وجود دارد به طوری که احتمال از بین رفتن دندان ها در افراد سیگاری جوان بیشتر از افراد مسن و سالخورده بوده و این مساله در افراد سیگاری قهار نسبت به اشخاصی که کمتر سیگار می کشند نیز دیده می شود.

پژوهشگران در این تحقیقات با توجه به بررسی های لازم ، دریافتند که ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه و در نهایت از دست دادن دندان ها را به سرعت کاهش دهد . لازم به توضیح است که این مساله در افراد سیگاری با سابقه و قهار نسبت به اشخاصی که کمتر سیگار کشده اند ، کمتر است.

در خاتمه یادآور می شویم که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات دندان پزشکی (Journal of Dental Research) به چاپ رسیده و در دسترس است.  جهت مشاهده متن کامل پژوهش فوق الذکر اینجا را کلیک کنید . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا