کد خبر : 1609 شنبه 18 بهمن 1393 - 23:35:24
زندگی-هوشمندانه-جانوری-که-قلب-و-مغز-ندارد

زندگی هوشمندانه جانوری که قلب و مغز ندارد

سیناپرس: از نظر بسیاری از مردم عروس دریایی جانور مرموزی است که در اقیانوس ها زندگی خاص خود را دنبال می کند. اکنون دانشمندان به یافته های جالب توجهی درخصوص این ماهی دست یافته اند.

سیناپرس: کارشناسان بر این باورند که توده های پرجمعیت عروس های دریایی خطری جدی برای صنعت ماهیگیری به شمار می آیند. اکنون محققان دانشگاه "دیکن" استرالیا ضمن انجام تحقیقات گسترده درخصوص این جانور دریایی از افزایش عجیب شمار آنها در اقیانوس ها خبر داده اند.

درحالی که افزایش خیره کننده جمعیت این جانور دریایی مشکلات جدی به همراه خواهد داشت، نمی توان از نقش پررنگ آنها در حفظ تعادل طبیعی اکوسیستم های اقیانوسی غافل شد. همچنین از این ماهی به عنوان منبع غذایی ارزشمند برای بسیاری از جانوران آبزی یاد می شود.

افزایش نگران کننده جمعیت این ماهی موجب شد تا در سال 2013 محققان کره جنوبی روبات های مخصوصی را روانه اقیانوس ها کرده تا بخشی از جمعیت این جانوران را نابود کنند.

شاید در ظاهر این اقدام ناراحت کننده به نظر برسد اما این موجودات نه قلب دارند و نه مغز! اما شناگرانی باهوش و توانمند هستند. این کشف تازه محققان دانشگاه دیکن استرالیاست که حیرت بسیاری از کارشناسان را به همراه داشته است.

با این حال مشخص شده که این جانور نه تنها می تواند جریان های اقیانوسی را شناسایی کند بلکه قابلیت شناکردن در خلاف جهت آنها را نیز دارد و این درحالی است که لاک پشت ها به عنوان جانورانی که تکامل قابل توجهی یافته اند چنین توانایی ندارند.

محققان در این بررسی از فناوری سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) استفاده کردند تا مسیر حرکت یکسری از عروس های دریایی را دنبال کنند.