حشره کش ها عامل ابتلای کودکان به سرطان

طبق بررسی مطالعات پیشین , کودکانی که در دوران خردسالی در معرض آفت کش هایی که در خانه ها استفاده می شوند قرار گرفته اند احتمالا خطر ابتلا به انواع سرطان ها را در دوران کودکی تجربه می کنند.

در تحلیل های انجام شده محققان 16 پژوهشی که ارتباط بالقوه میان تماس کودکان با سموم و آفت کش ها و ارتباط آن ها با ابتلا به سرطان های دوران کودکی داشتند را بررسی نمودند. آن ها دریافتند کودکانی که با سموم مصرف شده در داخل خانه در تماس بودند 47 درصد بیشتر از هم سن و سالان خود که هرگز با این مواد شیمیایی در تماس نبودند در خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند. آن ها همچنین 43 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان غدد لنفاوی هستند.

به گفته چنشنگ لو، نویسنده این مقاله از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد , باید به خاطر داشته باشیم که سموم و آفت کش ها همگی برای از میان بردن و نابود ساختن میکرو ارگانیسم ها ساخته و طراحی شده اند. والدین می بایست از مصرف این مواد شیمیایی در مکان هایی که کودکشان در آن جا قرار دارد و یا فرزند آن ها مدت زیادی را در آن مکان سپری می کند خودداری نمایند.

در جدید ترین تحلیل انجام شده محققان به بررسی تماس کودکان با 2 گونه از سموم و آفت کش های مختلف پرداختند: سموم و حشره کش هایی که در داخل منزل مصرف می شوند و حشره کش ها و علف کش هایی که باید در خارج از منازل مورد مصرف قرار گیرند. این تحقیق که شامل یک گروه بسیار بزرگ از کودکان مورد مطالعه بود , 1200 کودک سرطانی را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

محققان همچنین دریافتند 26 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان خون کودکانی را که در معرض تماس با علف کش ها قرار داشته اند را تهدید می نماید. اما مطابق نتایج بدست آمده از تحلیل ها دانشمندان موفق نشدند  ارتباطی میان سرطان کودکان و مصرف حشره کش ها بیابند.

تحقیقات پیشین نشان می دهد که استفاده از حشره کش ها سلامت کودکان را بیشتر از بزرگسالان مورد تهدید قرار می دهد. کودکان نسبت به سایرین بسیار آسیب پذیر تر هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها در این سنین همچنان در حال تحول و تکامل است بنابراین این سیستم ایمنی ضعیف حفاظت کمتری از بدن آن ها در مقابل آفت کش ها می نماید. بدن آن ها در دفع و سم زدایی از بدن بسیار ضعیف تر از بزرگسالان عمل نموده و این مسئله آن ها را آسیب پذیر تر از پیش می نماید.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند در تماس بودن کودکان با این سموم در منزل و یا مدرسه باعث ایجاد اثرات بسیار زیان باری بر روی عملکرد تنفسی , دستگاه گوارشی , دستگاه عصبی و غدد درون ریز آن ها خواهد شد.

از آن جایی که مصرف سموم و آفت کش ها در حال افزایش است سیاست های فعلی حوزه سلامت باید با هدف کاهش تماس کودکان با سموم و آفت کش های مضر به طور مناسبی وضع شود. والدین , معلمان و پزشکان می بایست در مورد انواع سموم اموزش های مختلفی ببینند و از اثرات مضر این مواد شیمیایی آگاه شوند تا بتوانند به طور آگاهانه از بوجود آمدن اثرات نامطلوب این مواد جلوگیری به عمل آورند.