ماهی بخورید، افسرده نشوید

افسردگی (به انگلیسی: Depression) حالتی از اندوه، عجز و ناامیدی است که بر اثر ناکامی‌ها یا شکست‌ها در انسان ایجاد شود. این حالت با بیماری افسردگی کاملاً متفاوت است؛ چراکه بیماری افسردگی ممکن است در فردی که در زندگی به هیچ ‌وجه دچار ناکامی نشده‌است، روی دهد. این حالت موجب افت خلق شده و بر فکر، احساس و رفتارش تاثیر می‌گذارد. افراد با خلق و خوی افسرده می‌توانند احساس غم، اضطراب، خالی بودن، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزش بودن، گناه، تحریک پذیری و یا بی قراری داشته باشند.

در حال حاضر، حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند. همچنین پیش بینی می شود با این روند، تا 5 سال دیگر، افسردگی دومین بیماری در سراسر دنیا باشد. متاسفانه با تغییر شکل زندگی افراد و بی توجهی مردم به عوارض ناشی از این شکل زندگی، آمار بروز این بیماری را افزایش داده است.

یکی از مهم ترین فاکتورهای مربوط به بیماری، رژیم غذایی است. مطالعات گذشته نشان دهنده این موضوع بود که مصرف غذاهای خاص می تواند در بروز افسردگی نقش بسزایی داشته باشد.نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که میوه، سبزیجات و ماهی، از جمله مواد غذایی هستند که در بروز افسردگی نقش بسیار زیادی بازی می کنند. براساس این مطالعه، مصرف زیاد ماهی در رژیم غذایی می تواند تا 17% خطر ابتلا به بیماری افسردگی را کاهش دهد.

شناخت علائم هشدار دهنده افسردگی، می‌تواند در شناخت بهتر این بیماری به ما کمک کند. نشانه های افسردگی شامل:کاهش انرژی: اولین نشانه افسردگی این است که شخص انرژی گذشته را ندارد و زودتر از گذشته خسته می‌شود و ترجیح می‌دهد بعد از کار استراحت کند تا اینکه به فعالیت تفریحی یا ورزش بپردازد

خستگی: دومین نشانه افسردگی. خستگی جسمی و بدنی است. حتی با وجود خواب و استراحت کافی، همچنان احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند فعالیت جدیدی راشروع کند

کم شدن فعالیت: این ممکن است در نتیجه کاهش انرژی، خستگی و سستی و رخوت باشد و یا آن که مستقل از این عوارض باشد. به هر حال، اگر سطح فعالیت‌های معمولی فرد شروع به کاهش کند این ممکن است از علائم افسردگی باشد.

بیخوابی یا پرخوابی: بارزترین علامت افسردگی بی‌خوابی است: خوب نخوابیدن، کابوس دیدن و صبح زود از خواب بیدارشدن. با این وجود پر خوابی هم می‌تواند نشانه افسردگی باشد. بی‌خوابی و پرخوابی هر دو می‌تواند کارکرد روزانه شما را مختل کند

فقدان شادی و لذت: شخص دچار افسردگی به کارهایی که قبلاً از آن لذت می‌برده علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و تقریباً هیچ چیزی او را شاد وسر حال نمی‌کند

گوشه گیری: فرد افسرده علاقه به حضور در اجتماع و جمع‌های خانوادگی ندارد و ترجیح می‌دهد تنها در خانه بماند

تغییرات جسمی یا فیزیکی

دردهای نامشخص: افراد افسرده برای مقابله با استرس و نگرانی به میزان زیادی هورمون کورتیزول ترشح می‌کنند؛ که این باعث ایجاد دردهای عمومی در بدن می‌شود.

بی اشتهایی یا پراشتهایی: در افراد افسرده بی اشتهایی بسیار شایع است زیرا از هیچ چیز همچنین از غذا لذت نمی‌برند و همچنین افرادافسرده فعالیت زیادی ندارند که اشتهای کافی به غذا داشته باشند بعضی از افراد افسرده هم از غذا بعنوان مسکّن استفاده می‌کنند. زیرا باعث افزایش سطح سروتونین می‌شود که تا حدی در کاهش احساس افسردگی نقش دارد.

بیقراری یا کندی روانی-حرکتی: بی‌قراری روانی- حرکتی عبارت است از افزایش فعالیت، بیشتر به دلایل ذهنی تا جسمی. نشانه‌های متداول آن شامل قدم زدن، پیچاندن یا فشار دادن دست‌ها، با انگشت روی میز زدن یا کف پا را به زمین زدن و سایر رفتارهای بدون وقفه مشابه است. کندی روانی- حرکتی برعکس، به آهستگی فعالیت ‌های فکری و جسمی اشاره دارد. در این حالت، کارهای معمولی مانند مسواک زدن یا غذاخوردن ممکن است به صورتی غیرعادی کند و با طمأنینه انجام شوند.

 نشانه‌های هیجانی

ناراحتی دراز مدت، گریه بی وقفه، احساس گناه، کم شدن اعتماد به نفس، ناامیدی، احساس بی‌ارزشی

 واکنش‌های روانی شدید

تحریک‌پذیری و پرخاشگری: افسردگی شدید باعث می‌شود افراد بخاطر یک موضوع بی اهمیت و کوچک شدیداً ناراحت و پرخاشگر شده و مدت ها خود و دیگران را سرزنش کنند.

ایرادگیری از خود: از علایم افسردگی این است که این افراد مدام از خود و توانایی هایشان ایراد می‌گیرند و حس می‌کنند قادر به رقابت با دیگران نیستند

الگوهای فکری اشتباه

۱عدم تمرکز: در افسردگی شخص تمرکز خود را از دست می‌دهد و ممکن است در حین رانندگی و مطالعه مدتها در یک فکر منفی غوطه ور شود ۲-عدم تصمیم گیری: افسردگی سبب می‌شود شخص خود را قادر به تصمیم گیری نداند و در موارد بی اهمیت نیز از دیگران مشورت بخواهد ۳-ضعف حافظه: افسردگی بر حافظه تأثیر منفی می‌گذارد به طوریکه ممکن است شخص چیزی که گفته، شنیده و یا خوانده است را بزودی فراموش کند. نشانه‌های افسردگی

 درگیری فکری با مرگ

فکر مرگ: افسردگی سبب می‌شود فرد بیش از حد به مرگ فکر کند و زندگی را پوچ و بی‌ارزش بداند. افراد افسرده به دلیل شرایط بد و عدم توانایی در تغییر شرایط بسیار به فکر خود کشی می‌افتند و گاهی هم به آن اقدام می‌کنند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا