فراوری غلات توسط انسان در 32 هزار پیش

پژوهش های باستان شناسی و کاووش های علمی انجام شده در سال 1950 میلادی در منطقه گروتا پاگلیچی Grotta Paglicci در بخش آپولیا Apulia منجر به کشف آثار و شواهدی از انسان های پیش از تاریخی شده بود که در میان این آثار ، یک هاون سنگی نیز قرار داشت .

به تازگی  تیمی از پژوهشگران به سرپرستی مارتا ماریوتی لیپی  Marta Mariotti Lippi از پژوهشگران دانشگاه فلورانس University of Florence به مطالعه و آنالیز مواد موجود در منافذ این هاون سنگی پرداخت . در این مطالعات مشخص شد که انسان های اولیه در دوره زمانی برابر با 32 هزار سال پیش از این هاون سنگی برای کوبیدن  و آرد کردن غلات خشک استفاده می کرده و به این ترتیب غلات را جهت مصرف روزانه خود فراوری و آماده می کردند .

بر اساس این پژوهش ها مشخص شد که انسان های شکارچی و جمع آوری کننده غذا که متعلق به فرهنگ گراوتین Gravettian culture بودند ، در ابتدا این غلات را که به صورت وحشی می روئیدند ، جمع آوری کرده و سپس با دقت آن ها را حرارت می داد . این عملیات سبب می شد که غلات فوق الذکر قابلیت ماندگاری بیشتری در هوای مرطوب و خنک آن دوره پیدا کرده و از سوی دیگر ، این عمل سبب می شد که غلات فوق الذکر به سادگی بیشتری آرد شوند .

به گفته کارشناسان احتمالا از این آرد برای پخت نان و یا تهیه شوربا استفاده شده و علاوه بر این ، جوی آرد شده با سادگی بیشتری قابلیت حمل داشته و انسان های آن روزگار می توانستند آن را به عنوان ماده غذائی خشکی با خود حمل کنند که دیرتر فاسد شده و درهر زمان امکان تهیه سریع غذا را به آن ها می داد .  نتایج آزمایش های انجام شده روی یکی دیگر از هاون های سنگی کشف شده در این محل نشان می دهد که انسان های ساکن در این منطقه در 32 هزار سال پیش از آن برای کوبیدن و نرم کردن ریشه های خوراکی گیاهان و درختان استفاده می کردند .

مت پاپ Matt Pope از دیگر پژوهشگران این پروژه که محقق دانشگاه University College London محسوب می شود در رابطه با این تکنولوژی به The Herald Scotland گفت : " اگر ما به صورت سیستماتیک و دقیق تر به تکنولوژی هاون های سنگی زمینی توجه کنیم ، مشخصا می توان آن را به عنوان یک موضوع گسترده و قابل توجه در بسیاری از فرهنگ های باستانی مشاهده کرد . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا