تاسیس بنیاد علمی زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی همچنان مسکوت مانده است

دکتر حمید گورابی در گفت و گو با  ایرنا با اشاره به اینکه آیین نامه تاسیس این بنیاد علمی تدوین شده است، افزود: قرار بود که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود اما تاکنون مسکوت مانده است.وی، اعطای جایزه دکتر کاظمی و حمایت مالی از دانشمندان برتر اعم از داخلی و خارجی را از مهمترین اهداف راه اندازی این بنیاد علمی اعلام کرد و گفت: جای بنیاد علمی دکتر کاظمی در کشور خالی است این درحالی است که اگر این مجموعه علمی به درستی پایه گذاری شود، می تواند به پیشرفت کشور کمک ارزنده ای کند.

رییس پژوهشگاه رویان، با ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی این بنیاد علمی در آینده ای نزدیک، بیان کرد: هدف از تاسیس این بنیاد تنها اعطای جایزه نیست بلکه در تلاش هستیم که با کسب بودجه و کمک به محققان و پژوهشگران، گام مناسبی در پیشرفت علمی کشور برداریم.
گورابی تاکید کرد: این بنیاد علمی علاوه بر اینکه جایزه دکتر کاظمی را مدیریت خواهد کرد، موضوعاتی مانند اعطای بودجه های تحقیقاتی به دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی را نیز در دستورکار خود قرار می دهد.
وی به نحوه اعطای جایزه دکتر کاظمی اشاره کرد و گفت: اعطای این جایزه نیاز به اختصاص بودجه مناسب دارد اما هر سال باید تلاش کنیم تا این بودجه فراهم شود و این وضعیت مناسبی نیست.
رییس پژوهشگاه رویان بیان کرد: امسال به رغم مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجبور شدیم بیش از 50 درصد بودجه این رویداد علمی را از منابع دیگری تامین کنیم.
گورابی توسعه ارتباطات بین المللی و برقراری ارتباطات با مراکز تحقیقاتی برجسته دنیا و دانشمندان برگزیده را از مهمترین فواید بنیاد علمی دکتر کاظمی اعلام کرد و گفت: چنین بنیاد علمی را می توان با نام زنده یاد کاظمی که مدیر لایقی بود و رهبر معظم انقلاب نیز به وی توجه خاصی داشتند، تاسیس کرد.
زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دانشمندی بزرگ در مدیریت دانش و نوآوری به ویژه در زمینه سلول های بنیادی و شبیه سازی حیوانات در کشور به شمار می آید. جایزه ای که به نام او درنظرگرفته شده است، به دانشمند برجسته جهانی اعطا می شود.
تاکنون جایزه دکتر کاظمی به سه دانشمند برجسته که اقدامات آنها تاثیر شگرفی در پیشرفت دانش بشری و بهبود کیفیت زندگی انسان ها داشته، اعطا شده است.
نخستین جایزه در سال 2011 به داشمند برجسته آمریکایی پروفسور رادولف یانیش تعلق گرفت، در سال 2012 این جایزه به پروفسور هانس شولر از آلمان اعطا شد و سومین جایزه را نیز چهاردهم شهریورماه جاری پروفسور رابرت لنگر آمریکایی از آن خود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا