کشف تنوع فرهنگی گویشی در میان نهنگ ها

تنوع فرهنگی انسان ها در بین سایر موجودات بسیار منحصر به فرد است اما باید به خاطر داشت که انسان ها تنها موجوداتی نیستند که چنین جوامعی می سازند. شواهدی که به تازگی درباره نهنگ های عنبر که در نزدیکی جزایر گالاپاگوس زندگی می کنند نشان داده است که آنها با گویش ها و لهجه های متفاوتی با هم صحبت می کنند. شواهد حاصله از این تحقیق دال بر این است که حیوانات نیز فرهنگ دارند.

نهنگ های عنبر یا (Sperm Whale) با استفاده از هجاهایی به نام " coda" با یکدیگر رابطه برقرار می کنند. این هجاها، که نقش مهمی در پیوند اجتماعی این گونه از نهنگ ها ایفا می کنند، رفتار غریزی محسوب نمی شوند بلکه از گونه رفتار ها آموختنی محسوب می شوند. به این ترتیب نهنگ های جوان تر چگونگی برقراری ارتباط را از نهنگ های بزرگ تر می آموزند.

این روش برقراری ارتباط در بین نهنگ های عنبر مشخصه هایی مشابه با فرهنگ انسانی را در بر دارد. اما اگر " coda" در واقع یک صفت و مشخصه فرهنگی باشد، ممکن است از قبیله ای به قبیله دیگر تغییر کند.

به همین منظور مائوریسیو کانتور (Mauricio Cantor ) از دانشگاه دالهاوسی (Dalhousie) به بررسی دو قبیله عمده از این نهنگ ها در آب های جزایر گالاپاگوس پرداخت. کانتور و همکارانش با ضبط صداهای این نهنگ ها نشان دادند که هر دو قبیله برای ارتباط با هم، از صداهای متفاوتی استفاده می کنند.

شبیه سازی کامپیوتری نیز نشان داد که این تفاوت های زبانی در بین این دو قبیله، به دلیل تفاوت های ژنتیکی نیست بلکه به دلیل دانش انتقال یافته متفاوت است. به بیان دیگر لهجه ای که نهنگ های بزرگ تر هر قبیله به نهنگ های جوان تر خود می آموزند با قبیله دیگر متفاوت است. به این ترتیب هر نهنگ در هر قبیله در حال یادگیری و مطابقت با هم قبیله خودش است.

کانتور در این باره بیان کرد: «این مطالعه حاوی این نکته است که مشخصه های کلیدی فرهنگ انسانی، که ما آن را تنها مختص جوامع انسانی می دانیم، ممکن است در میان سایر حیوانات نیز وجود داشته باشد. شاید ما آنقدر ها هم که فکر می کنیم از سایر موجودات متفاوت نیستیم.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا