گیاه مصنوعی برای تولید سوخت

بحران انرژی یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی بشر است و کمبود منابع سوختی یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این بحران است. به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران در دنیا به دنبال یافتن شیوه‌هایی جایگزین برای تولید سوخت هستند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران موفق به ساخت دستگاهی شدند که می‌تواند گاز متان تولید کند. این دستگاه با ترکیب نانوله‌های نیمه رسانا و نیز باکتری‌هایی ویژه می‌توانند گاز متان که می‌تواند به عنوان سوخت به کار رود را ایجاد کند. این سامانه به نوعی از فرآیند فتوسنتز الگوبرداری می‌کند. در فرآیند فتوسنتز که در گیاهان روی می‌دهد، برگ گیاه با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن، قند تولید می‌کند. با این حال در سامانه‌های فتوسنتز مصنوعی، هدف اصلی همان تولید انواع سوخت است.

البته پیش از این نیز اقدامات مشابهی صورت گرفته بود. برای نمونه چند نفر از این محققان مدتی یپش، سامانه‌ای هیبریدی ساخته بودند که می‌توانست گاز بوتانول تولید کند.

یکی از نکات جالب در سامانه تولید مصنوعی گاز متان، در هم آمیزی باکتری با نانوسیم‌های نیمه رسانا است. این درهم آمیزی می‌تواند در آینده حتی به ساخت سامانه‌های مشابه با عملکردی بهتر نیز بیانجامد.

پژوهشگران امیدوارند تحقیقات بیشتر بتواند به افزایش میزان کارایی و بازدهی این سامانه‌ها بیانجامد.

این پژوهش به تازگی در نشریه  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا