راهکارهای عملی جهت کاهش خطر سرطان پوست

در سال های اخیر سرطان پوست در بین انسان ها دارای رشد چشمگیری بوده و تبدیل به یکی از اصلی ترین موارد سرطان در جهان شده است . بر اساس مطالعات آکادمی تخصصی امراض  پوستی آمریکا  American Academy of Dermatology ، شایع ترین و مهمترین نوع بروز سرطان پوست ، ملانوما Melanoma است که به صورت توده های تیره رنگ در قشر عمیق پوست ظاهر می شود . این عارضه به صورت رشد سریع ، ناگهانی و غیر قابل کنترل رنگدانه های پوست است .

بر اساس آمارهای موجود در مراکز بهداشتی بین المللی ، ملانوما عامل 79 درصد موارد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست به شمار رفته و عمدتا در سنین میان 45 تا 55 سال ظاهر می شود . البته در 25 درصد از موارد ابتلا به سرطان پوست در افراد جوان تر و زیر 40 سال ، ملانوما عامل اصلی مرگ بیمار بوده و این عارضه به ویژه در زنان 25 تا 30 سال مشاهده می شود .

در همین زمینه دکتر مانوئل آلوارز Manuel Alvarez  که یک متخصص کوبائی – آمریکائی در این زمینه محسوب می شود ، نکاتی مهم را درباره اجتناب از ابتلا به این بیماری گوشزد می کند .

  1.  اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در زیر آفتاب مستقیم  . به گفته وی تنها ده دقیقه استفاده از آفتاب برای جذب ویتامین دی مورد نیاز بدن کافی بوده و تابش بیشتر از این مدت روی پوست انسان تاثیر مخرب خواهد داشت .
  2. در ساعات میانی روز به هیچ عنوان بدون استفاده از مواد محافظت کننده و کرم های ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید . ساعات میانی روز از ساعت 10 صبح تا 16 محسوب می شود .
  3. پژوهش ها نشان می دهد پوشیدن یک تی شرت ساده سفید برای ممانعت از نور آفتاب کافی نبوده و بهتر است در روزهای آفتابی ، لباس پوشیده و مناسب بر تن کنید .
  4.  از کرم های داری SPF مناسب با پوست خود در هنگام خروج از منزل استفاده کنید . در نظر داشته باشید که کرم ضد آفتاب شما باید قادر به حفاظت پوستتان در برابراشعه موارای بنفش نوع آ و ب ( UVA و UVB ) باشد .
  5. سالانه یکبار به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و سلامت پوست خود را بررسی کنید . این موضوع هیچ ارتباطی به سن و جنسیت شما ندارد .
  6. در برنامه غذائی خود از میزان کافی آنتی اکسیدان ها و میوه و سبزیجات استفاده کنید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا