محدودیت استفاده از توربین های بادی

از طرفی دیگر قوانین فیزیک به این نکته اشاره دارد که توربین های بادی می توانند انرژی جنبشی و حرکتی اتمسفر را از بین ببرند. به همین دلیل محققان و دانشمندان به دنبال روشی منطقی برای محدود کردن استفاده از انرژی باد هستند.

اخیرا تیمی از محققان بین المللی دو روش برای تعیین میزان بهره برداری الکتریکی از انرژی باد ارائه داده  که گزارش آن در مجله آکادمی گسترش علوم طبیعی(Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است.

این گروه تحقیقاتی در اولین روش، میزان انرژی جنبشی که توربین های بادی از اتمسفر می گیرد را با استفاده از روش شارژ انرژی جنبشی عمودی vertical kinetic energy بدست آوردند و این مقدار را با نتایج و گزارش های سازمان هواشناسی به صورت منطقه ای مقایسه کردند. یافته های این محققان بسیار پیچیده است و بسیاری از نتایج با یکدیگر اختلاف دارند ولی آن چیزی که مشخص است آن است که تغییرات در اتمسفر را نمی توان با محدود کردن پارامترها بدست آورد.

در روشی دیگر محققان با استفاده از اطلاعات موجود از مرکز هواشناسی کانکاس در 3 ماه پیاپی از سال 2001 توانستند منطقه ای از توربین های بادی به وسعت 12 کیلومتر را شبیه سازی کنند. این روش که WRF نام دارد تمام معیارهای واقعی توربین بادی را در خود جای داده است. نتایج این مدلسازی نشان می دهد که با نصب تعداد بیشتر توربین های بادی، ظرفیت تولید انرژی برق افزایش می یابد که نشان از صحت مدلسازی است.

محققان در روش اول ( انرژی جنبشی عمودی) دریافتند که نتایج این روش برای دوره های زمانی روز مناسب است و می توان از آن ها بهره برد ولی  نتایج آن در شب در حدود 45 درصد خطا دارد که اصلا قابل استفاده نیست. ولی روش دوم WRF نتایج بهتری را در طول زمان شب می دهد.

محققان نتایج این پژوهش را به صورت ساده و در مقیاس بسیار بزرگ برای بهره برداری از انرژی باد اعلام کردند. به گفته نویسنده این مقاله در بسیاری از زمین ها در مناطق بادخیز همچنان توربین بادی نصب نشده است ولی ظرفیت تولید انرژی برق هر منطقه را می توان با استفاده از انرژی جنبشی باد منطقه محدود کرد تا اثرات منفی نصب توربین ها به حداقل رسد.