راه اندازی کانون شکوفایی خلاقیت در پارک علم و فناوری

سیناپرس: پارک های علم و فناوری در سال های اخیر در کشورمان رونق زیادی گرفتند به طوریکه در هر استان، پارک های علم و فناوری تاسیس شده و هر پارک بر اساس ظرفیت های استان مراکز رشدی را راه اندازی کرده و به تجاری سازی فناوری ها در زمینه مورد نظر کمک می کند.

 

پارک علم و فناوری خراسان شمالی هم از سال 90 تاسیس شده است ولی با وجود سن کم تاسیس، پیشرفت مناسبی داشته است به طوریکه اجرا و مدیریت نمایشگاه محصولات کشاورزی در سه سال گذشته برعهده پارک خراسان شمالی بوده است.

 

علی اصغر پیله‌ور رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار سیناپرس فعالیت های این پارک را تشریح کرده است.

با توجه به اینکه پارک علم و فناوری خراسان شمالی مدیریت نمایشگاه محصولات کشاورزی را در 3 سال گذشته برعهده داشته است، دررابطه با این نمایشگاه توضیحاتی ارائه دهید.

این نمایشگاه تاکنون 5 سال در حوزه محصولات کشاورزی گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته در تهران برگزار شده است که امور اجرایی 3 دوره آخر آن برعهده پارک خراسان شمالی قرار گرفت.

این نمایشگاه امسال با حضور 25 شرکت دانش بنیان از هشت پارک برگزار شد و در این نمایشگاه پارک های علم و فناوری محصولات خود در حوزه کشاورزی را ارائه کردند.

پارک خراسان شمالی چه محصولاتی ارائه داد؟

پارک خراسان شمالی با چهار شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه حاضر شد و محصولاتی مانند کود آلی غنی‌شده از نیتروژن، گیاهان دارویی، البسه کشاورزی ضدحریق و دستگاه خشک‌کن تحت خلأ میوه و خشکبار ارائه کرد.

در حالی که تمام ارکان نظام تأکید می‌کنند دیگر به نفت تکیه نکنیم و از طریق داده‌های روزمینی اقتصاد را رشد دهیم ولی ما در مورد دانشگاه کارآفرین هم تصور اشتباهی داریم.

به طور کلی ظرفیت پارک علم و فناوری خراسان شمالی در رابطه با چه موضوعی و به چه میزان است؟

به طور کلی استان خراسان شمالی در حوزه کشاورزی ظرفیت بالایی دارد و پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز با توجه به ظرفیت استان و مجموعه آسیای میانه در حوزه کشاورزی، مرجع انتقال فناوری به آسیای میانه به شمار می‌رود.

امیدواریم سال آینده هم بتوانیم در نمایشگاه محصولات کشاورزی شرکت کنیم و محصولات این حوزه را به نمایش بگذاریم و در فروش محصولات و رفع مشکلات حوزه کشاورزی نقش‌آفرینی کنیم.

در حال حاضر پارک علم و فناوری خراسان شمالی چه برنامه هایی را برای توسعه فناوری در کشور دارد؟

از طریق برنامه‌ریزی‌هایی که در پارک انجام دادیم توانستیم جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی را تحکیم ببخشیم و به بحث اقتصاد مقاومتی که دولت و نظام بر آن تأکید دارند بپردازیم.
در حال حاضر 35 شرکت فناور و نوآور پذیرش کردیم و از آنها حمایت مادی و معنوی می‌کنیم.
در چهار حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات و فناوری اطلاعات فعال هستیم. سه مجوز مرکز رشد برای سه شهرستان خراسان شمالی بنا به ظرفیت محلی و منطقه‌ای از وزارت علوم دریافت کردیم.

مرکز رشد فناوری بجنورد در حوزه کشاورزی و خدمات، مرکز رشد اسفراین در حوزه صنعت و مرکز رشد تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته به محیط زیست و منابع طبیعی در شیروان تأسیس شده است و رو به رشد هستیم.

برنامه‌های اساسی پارک در چه حوزه‌ای است؟
طرح جامع پارک به اتمام رسیده است و ساختمان ستادی نیز تا ماه آینده به پیمانکار واگذار کنیم و می‌خواهیم مراکز رشد را ارتقا دهیم.
کانون شکوفایی خلاقیت هم راه‌اندازی شده است که بر این اساس با سازمان‌های مختلف تفاهم‌نامه داریم.

کانون شکوفایی خلاقیت چه وظایفی برعهده دارد؟

ازطریق این کانون، افراد صاحب ایده به ما معرفی می‌شوند که ایده تبدیل به محصول شود و اگر قابلیت تجاری‌سازی داشتند به آنها کمک می‌کنیم.

به منظور زمینه سازی بروز خلاقیت و ارتقای نوآوری با استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری و در راستای تحقق اهداف قانون برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متعاقب دریافت و ابلاغ آئین نامه‌های اجرایی تأسیس و راه اندازی کانون شکوفایی خلاقیت، پارک علم و فناوری خراسان شمالی نسبت به راه اندازی کانون و فعالیت آن از بهمن ماه 1391 اقدام کرد.

در این راستان اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان شمالی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی کرد و هم اکنون دفاتر کانون شکوفایی خلاقیت در هریک از این دستگاه فعال است.

حمایت از مراکز رشد در پارک علم و فناوری خراسان شمالی به چه صورت است؟
برای ساخت یک نمونه حدود یک تا دو میلیون به مراکز رشد کمک می‌شود ولی اگر در قالب تجاری‌سازی باشند آنها را برای حضور در شرکت‌ها پذیرش می‌کنیم و به آنها دفتر کار می‌دهیم.
در مرکز رشد 5 تا 6 میلیون تومان حمایت می‌کنیم ولی اگر بالغ شوند 50 تا 80 میلیون تومان خودمان در پارک کمک می‌کنیم و صد تا دویست میلیون تومان هم از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری کمک می‌شود.

بازپرداخت وام ها به چه صورت است؟
وام‌ها در بازپرداخت دوره تنفس یکساله دارند و می‌تواند سه تا چهار سال ادامه داشته باشد و دوره تنفس هم می‌تواند بیشتر باشد.

در حال حاضر مشکلات شرکت های دانش بنیان برای تحقق اهدافشان چیست؟
یکسری هماهنگی‌های بین دستگاهی برای قانون شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز به اتمام نرسیده است و هنوز در این حوزه در بخش گمرک و مالیات مشکل داریم که بخشی از این مشکلات به این مسئله برمی‌گردد که پارک‌ها جدید‌التأسیس هستند و هنوز در کشور جا نیفتاده‌اند و حتی برخی دانشگاه ها پارک‌ها را قبول ندارند.

در حالی که تمام ارکان نظام تأکید می‌کنند دیگر به نفت تکیه نکنیم و از طریق داده‌های روزمینی اقتصاد را رشد دهیم ولی ما در مورد دانشگاه کارآفرین هم تصور اشتباهی داریم.

هنوز درک درستی از شرکت‌ها نداریم. هنوز همبستگی و دغدغه خاطر برای ایجاد بخش خصوصی نداریم. نگاه ما از بالا به پایین است.
شرکت‌ها نتوانستند استانداردسازی کنند حتی در تهیه حداقل‌ها هم مشکل دارند. امیدواریم جایگاه محصولات دانش‌بنیان را بیشتر در نظر بگیریم.
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا