گرد و غبار مزارع از ابتلای کودکان به آسم و آلرژی پیشگیری می کند

محققان دانشگاه گنت Ghent University بلژیک، در این مطالعه موش ها را در معرض گرد و غبار ناشی از مزارع قرار دادند.
بارت لامبرچت استاد بیماری های ریه در دانشگاه گنت گفت: در این مرحله ما به یک ارتباط واقعی میان قرار گرفتن در معرض گرد و غبار مزارع و پیشگیری از ابتلا به آسم و آلرژی پی بردیم.
به گفته محققان، آزمایش بر روی موش های قرار گرفته در معرض گرد و غبار مزارع نشان داد که این موش ها کاملا علیه آلرژی نسبت به کرم های موجود در گرد و غبار خانگی که شایع ترین نوع آلرژی در انسان ها است، محافظت شدند.
در این مطالعه محققان، اثرات میکروب های موجود در مزارع را با تزریق یک ساعت در میان آنها به بینی موش ها برای مدت دو هفته آزمایش کردند.
محققان متوجه شدند که قرار دادن موش ها در معرض این میکروب ها که endotoxins خوانده می شوند، از این موش ها در برابر ابتلا به آسم در سال های بعدی زندگی محافظت می کند.
محققان متوجه شدند که در موش های قرار گرفته در معرض endotoxins، سلول های اپیتلیال موجود در ریه آنها زمانی که در معرض کرم های موجود در گرد و غبار قرار می گیرند، مولکول های پیش التهابی (cytokines) کمتری تولید می کند.
همچنین این موش ها سلول های دندریتیک کمتری در ریه های خود دارند تا نسبت به مولکول های پیش التهابی واکنش نشان دهند.
همچنین آنزیمی در سلول های اپی تلیال به نام A20 به مهار واکنش های التهابی منجر شد که این موضوع در موش هایی فاقد آنزیم A20 بروز نکرد.
محققان در بررسی نمونه های برونشیت انسانی با مردم سالم متوجه شدند که قرار گرفتن انسان ها در معرض endotoxins همان اثری دارد که بر موش ها داشت.
محققان همچنین متوجه شدد که از میان 500 کودک روستایی که مرتب در معرض endotoxins قرار می گیرند، کودکانی که از لحاظ ژنتیکی آنزیم A20 کمتری تولید می کند بیشتر مستعد ابتلا به آسم هستند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.