پروتئین HER2/neu در ابتلا به سرطان معده تاثیری ندارد

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تنکابن حاکی از این است که در سال‌های اخیر ژن‌های متعددی بیان شده‌اند که احتمال بروز آن‌ها با پیش آگهی و بقای بیمار مطرح شده است و HER2/neu یک پروتوانکوژن است که بر روی کروموزوم شماره 17 قرار گرفته و در صورت تغییر در ماده ژنتیکی خود به انکوژن تبدیل می شود و سلول را وادار به تکثیر مکرر و خارج از کنترل می‌کند.

افزایش بیان HER2/neu در سرطان غدد بزاقی، مری، پستان، ریه، تخمدان، رحم، سرویکس، پروستات، معده و مثانه گزارش شده است و هدف از این پژوهش بررسی بیان پروتئین HER2/neu و ارتباط آن با فاکتورهای پیش آگهی است که توسط دکتر شهربانو کیهانیان دانشیار و فوق تخصص خون و انکولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش به شکل توصیفی از نوع مقطعی است که به صورت آینده نگر بر روی 37 بیمار شامل 21 مرد و 16 زن، پس از انجام اندوسکوپی و بیوپسی از بافت تومورال و یا پس از جراحی براساس آزمایشات آسیب شناسی از نمونه بافت تهیه شده مبتلا به سرطان معده انجام شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد پروتئین HER2/neu در 9 بیمار 24.32 مثبت شد. همچنین در بررسی پروتئین HER2/neu بر حسب جنس در 21 بیمار ، 3 نفر از مردان و از 16 بیمار زن تنها 6 نفر مثبت شد و بین بروز این پروتئین با جنس، سن، سابقه خانوادگی، محل تومور، متاستاز به غدد لنفاوی، محل متاستاز دور دست، مرحله تومور، نوع پاتولوژی تومور و درجه آسیب شناختی تومور ارتباط معنی داری پیدا نشد.

نتیجه این پژوهش حاکی از این است که بین بیان پروتئین HER2/neu و فاکتورهای پیش آگهی در بیماران مبتلا به سرطان معده ارتباط وجود ندارد.

به گزارش ایسنا ، نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.