ریشه بیماری ریوی کشف شد

فیبروز سیستیک نوعی اختلال اتوزومی مغلوب حمل پوششی یونی است که به علت جهش‌هایی در ژن تنظیم‌کننده هدایت ورای غشایی CF به نام CFTR ایجاد می‌شود. این بیماری یکی از شایعترین و جدی ترین اختلالات ژنتیکی است که در هر  ۲تا۳ هزار تولد یک نوزاد را مبتلا می‌کند. در این اختلال ترشحات ریه، لوزالعمده، کبد، روده و دستگاه تناسلی غلیظ و چسبنده می‌شود. این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالباً رقیق و غیرچسبنده هستند، علاوه بر این میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می‌شود. اگر چه CF در تمام نژادها مشاهده شده‌است، عمدتاً بیماری مردمان اروپایی شمالی است.

مطالعه اخیر، که توسط محققان دانشگاه النویز انجام شده است و در مجله Journal of the American Chemical Society به چاپ رسیده است، نشان می دهد که نوعی ریز مولکول می تواند جای پروتئین دچار نقص در سلول های مخمر را بگیرد  و عملکرد آن ها را به حالت طبیعی برگرداند.

زندگی تمام موجودات زنده، از میکروب تا انسان ها، بسته به پمپ های پروتئین و کانال های انتقال یون در غشای سلول است. هنگامی که کانال های یونی در سلول ها دچار اختلال می شوند، باعث بروز بسیاری از بیماری های غیر قابل درمان می شوند.

مولکول جدید به نام آمفوتریسین B اولین بار از باکتری جدا شده است و برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود. محققان براین باورند این مولکول می تواند به درمان بیماری سیستیک فایبروزیس کمک کند. ایم مولکول می تواند اختلال به وجود آ»ده در افراد مبتلا را برطرف کند.