اثرات متابولیت های باکتریایی بر روده

به گزارش سیناپرس همدان، گروهی از محققان در دانشگاه ییل گروهی از ژنوتوکسین های تولید شده توسط یک میکروب روده را شناسایی کرده اند که می تواند به DNA آسیب برساند و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال شود. این گروه در مقاله خود که در مجله Science منتشر شده است، فرآیند غربالگری را که توسعه داده اند، شرح می دهند.

ینس پوشهوف و سینتیا سیرز، به ترتیب با مرکز تحقیقات سرطان آلمان و دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، مقاله چشم‌اندازی را در همان شماره مجله منتشر کرده‌اند که به تشریح کار انجام شده توسط تیم بر روی این تلاش می‌پردازد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی از باکتری‌های موجود در روده انسان می‌توانند مواد شیمیایی تولید کنند که به احتمال ابتلای میزبان آنها به سرطان کولورکتال کمک می‌کند. به عنوان مثال، اشرشیاکلی ماده ای به نام کولی باکتین تولید می کند که با افزایش احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است.

چنین موادی به طور کلی به عنوان ژنوتوکسین شناخته می شوند، آنها با آسیب رساندن به DNA باعث ایجاد مشکلاتی می شوند. در این تلاش جدید، محققان خاطرنشان کردند که ژنوتوکسین‌های بسیار کمی شناسایی شده‌اند و به دنبال یافتن بیشتر بودند.

این کار ابتدا شامل جمع‌آوری نمونه‌های مدفوع از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر بود که با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولورکتال نیز مرتبط است. سپس هر یک از نمونه‌ها با استفاده از فرآیندی که تیم توسعه داده بود برای تعیین اینکه آیا مواد تولید شده توسط یک نوع باکتری باعث آسیب DNA در سلول‌هایی که آنها را آلوده می‌کنند، غربالگری شد.

آنها یک خانواده کامل از متابولیت ها را کشف کردند که آنها را ایندولمینین نامیدند که توسط باکتری معروف به مورگانلا مورگانی تولید می شود. تحقیقات قبلی ارتباطی بین M. morganii و افزایش خطر سرطان کولورکتال پیدا کرده بود، اما تاکنون ژنوتوکسین های آنها شناسایی نشده بود.

محققان همچنین به دنبال ارتباط مستقیم تری بودند، آنها M. morganii را به روده موش های سالم تزریق کردند و دریافتند که انجام این کار باعث افزایش سرعت رشد تومور آنها می شود.

محققان پیشنهاد می کنند که کار آنها تأثیر متابولیت های موجود در میکروبیوم را بر خطر ابتلا به سرطان نشان می دهد. پوشهوف و سیرز خاطرنشان کردند که محققان نشان دادند که احتمالاً طیف وسیعی از ژنوتوکسین‌ها در میکروبیوم وجود دارد که نشان می‌دهد برای یافتن آن‌ها به کار بسیار بیشتری نیاز است.

این مطالعه در ژورنال Science منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا