جنین کرم فسیل شده از دوره کامبرین در چین شناسایی شد

به گزارش سیناپرس، این گروه در مقاله خود که در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شده است، وضعیت و ویژگی های فسیل را توصیف می کند، از جمله بافت ماهیچه ای و ماده مغز.
در استان هونان در جنوب چین، دانشمندان برای سال‌های متمادی در حال حفاری فسیل‌هایی در یک مکان غنی از سنگ آهک به نام Wangcun Lagerstätte بوده‌اند، در میان آن فسیل‌های یافت شده تعداد زیادی جنین Markuelia hunanensis وجود دارد که قدمت همه آنها به دوره کامبرین بازمی‌گردد.
تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که چنین جنین‌هایی به شدت شبیه به کرم های بالغ هستند، که به محققان ایده خوبی از شکل ظاهری آنها داده است. در این تلاش جدید، محققان یک فسیل فوق العاده به خوبی حفظ شده را شناسایی کرده اند. Markuelia hunanensis انواع کرم‌هایی بودند که تقریباً 500 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند، نزدیک به همان زمانی که گیاهان برای اولین بار در خشکی شروع به رشد کردند و زمانی که اکثر گروه‌های حیوانی برای اولین بار شروع به تکامل کردند. نزدیکترین خویشاوندان مدرن آنها اژدهای گلی هستند.
محققان خاطرنشان می کنند که بخش های بافت نرم موجودات باستانی به دلیل ماهیت لطیف آنها به ندرت فسیل می شوند. بنابراین، جنین های یافت شده در چین مورد توجه دانشمندان بوده است. آنها نه تنها وجود دارند، بلکه بسیاری از آنها هنوز سه بعدی هستند، بیشتر نمونه های دیگر در مکان های دیگر به دلیل نحوه نگهداری آنها مسطح شده اند.
در این تلاش جدید، محققان نمونه‌ای را پیدا کردند که آنقدر به خوبی حفظ شده بود که بسیاری از اندام‌های آن از جمله مغز دوناتی شکل آن قابل تشخیص بود. محققان آن را شبیه به نماتد توصیف می کنند.
محققان خاطرنشان می کنند که یافته های آنها اولین گزارش از مواد سیستم عصبی فسیل شده در اسکالیدوفوران است، نوعی ارگانیسم که شامل انواع بسیاری از کرم ها و بندپایان است. آنها این احتمال را پیشنهاد می‌کنند که نمونه‌های بیشتری از فسیل‌های بافت نرم سه بعدی در فسیل‌های کشف‌شده وجود داشته باشد. آنها می گویند بافت نرم آنها شناسایی نشده است، زیرا دانشمندان تصور می کردند که هیچ موجودی وجود نداشته است.

منبع: phys.org