حلقه های شبح مانند نپتون در تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب می درخشد

به گزارش سیناپرس، در تصویر جدیدی که 21 سپتامبر توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شد، سیاره هشتم منظومه شمسی، نپتون، مانند یک گلوله کریستالی با شکوه با مجموعه ای از حلقه های گازدار که به طور جادویی دور آن پیچیده شده است می درخشد.
ستاره شناسان برای چندین دهه می دانستند که غول یخی که حدود 30 برابر دورتر از زمین از خورشید قرار دارد، دارای پنج حلقه است که عمدتا از غبار یخی ساخته شده اند. بر اساس گزارش ESA، تصویر جدید آن، حلقه‌های سرد را با جزئیات واضح‌تر از هر بررسی دیگری از زمان عبور کاوشگر وویجر 2 از چند هزار مایلی نپتون در سال 1989 نشان می‌دهد.
محققان ESA در بیانیه ای نوشتند: علاوه بر چندین حلقه باریک روشن، تصاویر وب به وضوح نوارهای غبار کم نور نپتون را نشان می دهد. کیفیت تصویر بسیار پایدار و دقیق وب به این حلقه‌های بسیار ضعیف اجازه می‌دهد تا در نزدیکی نپتون شناسایی شوند.
نپتون که در نزدیکی لبه منظومه شمسی شناور است، دنیایی از گرگ و میش تقریباً دائمی است که با چشم غیرمسلح نامرئی است. اما در تصاویر نور مرئی که توسط وویجر 2 و تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، نپتون آبی قابل توجه به نظر می رسد.
به گفته ناسا، این رنگ، به دلیل وجود متان در جو ابری سیاره می باشد، که احتمالاً قبل از ذوب و تبدیل شدن به اقیانوس بسیارداغی از ساختارهای یخی ذوب شده، مانند آمونیاک و سایر ترکیبات، تا عمق زیادی از جو سیاره امتداد می یابد. برای JWST، که از یک حسگر ویژه برای گرفتن نور در طول موج‌های نزدیک به فروسرخ استفاده می‌کند، آن ابرهای متان به طور وحشتناکی با نور منعکس شده خورشید می‌درخشند و ظاهری شبح‌آلود و سفید به سیاره می‌دهند.
یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه در تصویر جدید JWST، قمرهای نپتون هستند. هفت قمر از 14 قمر شناخته شده سیاره در اینجا به نمایش گذاشته شده اند، از جمله بزرگترین آن، تریتون، که به عنوان نقطه نورانی نیزه ای شکل در گوشه سمت چپ بالا دیده می شود. در حالی که تریتون شبیه یک ستاره درخشان به نظر می رسد، در واقع فقط یک سنگ منعکس کننده و یخی است.
طبق گفته ESA، تریتون که در یک ساختار درخشان یخ زده از نیتروژن متراکم پوشیده شده است، به طور متوسط 70 درصد از نور خورشید را که به آن برخورد می کند، منعکس می کند. این سیاره بسیار بیشتر از نپتون می‌درخشد زیرا جو سیاره در اثر جذب متان در طول موج‌های وب تاریک می‌شود.
JWST در 12 ژوئیه فعالیت خود را آغاز کرد و قبلاً مجموعه ای از تصاویر خیره کننده از کیهان را منتشر کرده است که بر روی اجسام نزدیک به زمین و بسیار دورتر متمرکز شده است. به گفته آژانس فضایی اروپا، این تلسکوپ در سال آینده به رصد نپتون و تریتون ادامه خواهد داد.

منبع: livescience.com