مهارکننده های آنزیم، رشد تومور را کند می کند

به گزارش سیناپرس، تیم به رهبری دکتر کریستین کوسان از موسسه بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه ینا نشان می دهد که درمان لنفوم های سلول B با مهار کننده آنزیم Marbostat 100 منجر به کاهش قابل توجه رشد سلول های تومور می شود. محققان نتایج خود را در مجله Oncogene ارائه کردند
لنفوم های سلول B تومورهای سلول های ایمنی خاص (لنفوسیت های B) هستند. این سلول‌ها که متعلق به گلبول‌های سفید خون هستند، معمولاً آنتی‌بادی تولید می‌کنند و برای اطمینان از دفاع ایمنی مؤثر برای بدن ضروری هستند. کریستین کوسان می‌گوید، زمانی که لنفوسیت‌های B به سلول‌های تومور تبدیل می‌شوند، ژن خاصی به نام MYC درگیر می‌شود. این ژن در ابتدا سلول‌ها را به رشد سریع‌تر و تقسیم تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به جهش‌های بیشتر و در نتیجه تشکیل تومور شود.
فاکتور رونویسی Myc نقش کلیدی در تومورزایی دارد
پروتئین Myc کدگذاری شده توسط ژن MYC یک فاکتور رونویسی است. کوسان که مدتی است در حال مطالعه Myc و عملکردهای آن بوده است، توضیح می‌دهد: «به DNA یک سلول متصل می‌شود و از این طریق بیان ژن‌های هدف آن را تنظیم می‌کند. تعداد زیادی از ژن های انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط Myc تنظیم می شوند.
در تومورها، مانند لنفوم های تهاجمی سلول B، مقدار پروتئین Myc به شدت افزایش می یابد. کوسان می گوید: بنابراین هدف ما این بود که به طور خاص عملکرد Myc را مسدود کنیم و تقسیم سریع سلول های تومور را کاهش دهیم.
از آنجایی که پروتئین Myc نسبتاً کوچک است و مکان‌های اتصال خاصی را برای مولکول‌های دیگر روی سطح خود ارائه می‌کند، هدف‌گیری آن دشوار است. بنابراین، محققان از یک مسیر میانبر استفاده کردند: آنها مستقیماً Myc را هدف قرار ندادند، بلکه آنزیمی را هدف قرار دادند که با Myc تعامل می‌کند و عملکرد آن را تنظیم می‌کند.
در مقاله فعلی، تیم به رهبری کریستین کوسان توانست نشان دهد که مهار ویژه این آنزیم (هیستون دِاستیلاز 6) منجر به کاهش قابل توجه غلظت Myc در سلول های تومور می شود. محققان رده های سلولی لنفوم سلول B انسانی را با مهار کننده آنزیم Marbostat 100 درمان کردند و دریافتند که از هر پنج رده سلولی تومور، چهار رده از بین رفتند.
کوسان می گوید: ما همچنین توانستیم نشان دهیم که بسته به غلظت و دوره درمان مهارکننده آنزیم، پروتئین Myc در سلول های تومور تجزیه می شود. علاوه بر این، در آزمایش‌هایی با موش‌هایی که به دلیل یک جهش خاص به لنفوم سلول B مبتلا می‌شوند و معمولاً در نتیجه می‌میرند، درمان با Marbostat 100 منجر به امید به زندگی به طور قابل توجهی بالاتر شد. از 15 حیوان مبتلا به تومور، 14 حیوان برای کل دوره مطالعه زنده ماندند.
درمان ترکیبی برای درمان تومورهای تهاجمی
کریستین کوسان و همکارانش اکنون می خواهند دانش تازه به دست آمده را به انواع تومورهای دیگر منتقل کنند. کوسان می گوید: ما از قبل می دانیم که Myc نه تنها در لنفوم های سلول B، بلکه در بسیاری از انواع سرطان های دیگر نیز نقش دارد.
بنابراین محققان می خواهند بررسی کنند که آیا استفاده از Marbostat 100 می تواند برای درمان سایر سلول های تومور نیز مناسب باشد یا خیر. هدف درازمدت ایجاد یک درمان ترکیبی برای درمان انواع سرطان های تهاجمی است. لنفوم های سلول B تاکنون با داروهای شیمی درمانی تهاجمی درمان شده اند، اما معمولاً عوارض جانبی به همان اندازه شدیدی دارند.
کوسان می‌گوید: ما می‌خواهیم با داروهایی مانند مهارکننده آنزیم Marbostat 100، رشد تومور را کاهش دهیم، به طوری که شیمی‌درمان‌ها را بتوان در دوزهای پایین‌تر یا در مدت زمان کوتاه‌تری تجویز کرد و در نتیجه عوارض جانبی کمتری را انتظار داشت.

منبع: medicalxpress.com