بلاهایی که فضای مجازی بر سر فرزندانمان می آورد

الهام اصغری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در دوران قبل از کرونا استفاده از موبایل برای کودکان زیر 13 سال توصیه نمیشد، چرا که کودکان زیر 13 سال توانایی تحلیل و تشخیص را به خوبی کسب نکرده اند، اما با شیوع کرونا و مجازی شدن تحصیل، استفاده از موبایل در بین کودکان رایج شد که در این راستا خانواده ها برای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی باید مراقب فرزندانشان باشند و قوانین مشخصی را برای فرزندان در استفاده از موبایل تعریف کنند.
وی افزود: تعریف کردن رمز پسورد توسط فرزندان ممنوع بوده و والدین باید بر موبایل فرزندانشان نظارت داشته باشند همچنین ساعت مشخص برای استفاده از موبایل اختصاص دهند به عنوان مثال یک تا دو ساعت در روز را به فرزندشان اجازه استفاده از موبایل بدهند.
اصغری خاطرنشان کرد: با ورود اینترنت و فضای مجازی در زندگی افراد تغییرات عمده ای اتفاق افتاده که والدین با مدیریت و کنترل می توانند جلوی آسیب های آن را بگیرند.
وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی در کنار معایب نیز مزایایی دارد که در صورت آگاهی داشتن از مزایای آن  فرزندان می توانند پیشرفت کنند.
این روانشناس با بیان اینکه خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی، نقش بسیار مهمی در پرورش و فرزند پروری فرزندان دارند، تصریح کرد: در صورتیکه والدین آموزش ببینند و آگاهی کامل داشته باشند می توانند جلوی آسیب های فضای مجازی را بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به فضای مجازی تسلط کامل داشته باشند و به روز باشند تا بتوانند بر فرزندانشان نظارت کامل داشته و آنها را کنترل کنند.
اصغری یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از والدین هر دو شاغل بوده و وقت زیادی برای فرزندانشان نمی گذارند و این موضوع موجب گرایش کودکان به فضای مجازی می شود، بنابراین بهتر است والدین با برنامه ریزی های لازم وقت کافی و مشخصی را به فرزندشان اختصاص دهند.
وی  به معایب و تاثیرات مخرب استفاده طولانی مدت از موبایل اشاره کرد و گفت: استفاده طولانی مدت از موبایل آسیب جسمانی به دنبال دارد، به گونه ای که ممکن است مشکلات اسکلتی ایجاد کند و بی تحرکی را به دنبال دارد که فرایند چاقی را برای فرد به وجود می آورد همچنین از نظر روحی ممکن است فرزند را به انزوا بکشاند و اجتماع گریز شود.
وی تاکید کرد: در برخی موارد کودکان ممکن است در فضای مجازی با صحنه های مواجه شوند که مناسب سنشان نباشد و این موضوع متاسفانه در فضای مجازی ناگزیر است.
گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا