سمیت آرسنیک برای کودکان و افراد مسن بیشتر است

دکتر مهدی هاشمی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: با توجه به سمی بودن آرسنیک باید میزان آن کنترل شود، همچنین موضوع حذف آرسنیک از آب موضوعی جهانی بوده و با جوشاندن آب این ماده از بین نمی رود و در صورت وجود آرسنیک در منابع آبی باید راهکارهای مشخصی برای حذف آن اندیشیده شود.

وی افزود: آرسنیک می تواند در چرخه زندگی افراد ورود یابد چرا که با فعالیت های بشر ، این ماده سمی به محیط زیست ورود  می یابد و باعث آلودگی محیط زیست می شود.

هاشمی تصریح کرد: منابع معدنی به ویژه معادن طلا و فرآیند استخراج طلا می‌تواند باعث ورود به آب‌های زیرزمینی و سطحی شود و به واسطه اثری که بر روی محیط زیست و انسان دارد، کنترل مقدار آرسنیک در منابع آب آشامیدنی بسیار اهمیت دارد و همواره باید در صورت بروز احتمال میزان آرسنیک در آب پایش شود چراکه اگر مقادیر جزئی آن به صورت مدام مصرف شود مشکلات جدی در بدن انسان ایجاد خواهد شد بنابراین لازم است فرآیند تصفیه به طور مدام پایش شود.

وی گفت: آرسنیک شبه‌فلزی است که به طور گسترده در طبیعت توزیع شده و به شکل‌های مختلف آلی و معدنی وجود دارد و به علت عوارضی که می‌تواند بر روی انسان و محیط زیست داشته باشد، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را جزء یکی از عوامل نوع یک و جدی سرطان‌زا معرفی کرده است، گفت:  آرسنیک می‌تواند مشکلات جدی را در سلامتی انسان مانند سرطان خون، پوست، دیابت نوع دو، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش سرعت رسوب گلبول‌های قرمز و کم خونی را ایجاد کند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا