متابولیسم ممکن است در آینده کلید درمان بیماری های کلیوی باشد

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، استادیار مارکوس رینشن از موسسه مطالعات پیشرفته آرهوس و گروه زیست پزشکی نشان داده است که مصرف اسید آمینه لیزین، یک مکمل غذایی بدون نسخه، از حیوانات آزمایشگاهی در برابر آسیب کلیه محافظت می کند.
این مطالعه در درجه اول بر روی موش های مبتلا به فشار خون بالا و بیماری کلیوی مرتبط انجام شد. اما یک مطالعه آزمایشی کوچک تأیید می کند که این اسید آمینه می تواند تأثیر مشابهی در انسان داشته باشد، بدون شواهد قطعی برای اثرات بالینی بر بیماری کلیوی.
مارکوس رینشن توضیح می دهد: ما کشف کردیم که تغییر سریع اسید آمینه لیزین در انسان و حیوانات مبتلا به بیماری کلیوی وجود دارد. و این مطالعه نشان می دهد که دریافت لیزین از کلیه ها محافظت می کند و از بیماری افزایش فشار خون کلیوی به طور موثر، حداقل در مدل های حیوانی، جلوگیری می کند.
عوارض جانبی هنوز ناشناخته است
تخمین زده می شود که تا 10 درصد از جمعیت بزرگسالان از بیماری مزمن کلیوی رنج می برند، اگرچه اغلب خفیف و بدون علائم هستند. شایع ترین علل بیماری کلیوی و نارسایی کلیه، دیابت یا فشار خون بالا است و پیامد آن، خطر بسیار بالاتر حمله قلبی یا سکته است.
با این حال، مارکوس رینشن ارزیابی می کند که حداقل تا پنج سال نمی تواند درمان بیماران را با این روش در کلینیک آغاز کند و تأکید می کند که برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی زود است که قرص های لیزین را خودسرانه استفاده کنند.
او می‌گوید: ما هنوز عوارض جانبی یا مکانیسم‌های پنهان آن را نمی‌دانیم، و متابولیسم بدن انسان بسیار پیچیده‌تر از متابولیسم موش است.
ما باید تحقیقات بیشتری در مورد مدل‌های حیوانی انجام دهیم، زیرا هنوز مکانیسم غالب و نتیجه را روشن نکرده‌ایم. ما سه مکانیسم مختلف پیدا کردیم، اما نمی‌دانیم که آیا یک، دو یا ترکیبی از هر سه، عامل تعیین کننده یا خیر.
در دراز مدت، نتیجه به ویژه برای محققان سلامت، پزشکان، نفرولوژیست ها، فیزیولوژیست ها، متخصصان غدد درون ریز و متخصصان تغذیه جالب خواهد بود.
مارکوس رینشن می گوید: اگر بیماران کلیوی بتوانند با تغییر رژیم غذایی خود به نتایج مفیدی دست یابند، عالی خواهد بود.
این محقق که امیدوار است این مطالعه بتواند منجر به درک کلی تر از متابولیت های مفید و تحقق این موضوع شود، می گوید: ما می خواهیم متابولیسم کلیه را درک کنیم و این یک گام بزرگ است. دادن ماده ای که به بیماران از قبل در بدن خود دارند و ایجاد نتایج بالینی موثر، یک کشف جدید و شگفت انگیز خواهد بود.
او در آخر اضافه کرد: این مطالعه نشان می دهد که متابولیسم بدن ما هنوز چقدر پویا و ناشناخته است و ما برای درک آن به رویکردهای کل نگر نیاز داریم. رژیم غذایی، متابولیسم، قلب و سیستم قلبی عروقی، موارد زیادی در ایجاد بیماری کلیوی نقش دارند.
منبع: medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا