زنان مبتلا به دیابت ، مستعد آلزایمر هستند

به طور معمول مهمترین دغدغه افرادی که به دیابت مبتلا هستند ؛ کنترل میزان قند خون و ثابت نگهداشتن این فاکتور مهم در خون است . اگر چه تا کنون مشکلات و ناهنجاری های متعددی در زمینه نوسان میزان قند خون توسط پزشکان شناسائی شده است ، ولی مطالعات جدید نشان می دهد که دیابت نوع دو ارتباط مستقیمی با آلزایمر دارد . در این مطالعات ، پژوهشگران دانشگاه تورکو University of Turku جهت بررسی این موضوع به مطالعه قدرت تکلم و حافظه 5 هزار و 935 مرد و زن در رده سنی 30 تا 97 سال پرداختند .

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که  میزان ثبات انسولین در خون ، نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در گروه زنان دارد که این موضوع در مردان مشهود نیست . بر اساس این تحقیقات تاثیر نوسان سطح انسولین خون بر مغز زنان بسیار مخرب بوده و می تواند منجر به آسیب های جدی شود .

در همین زمینه لورا اکبلاد  Laura Ekblad سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : "   زمانی که در بدن مقاومت انسولینی شکل می گیرد ؛ میزان بسیار زیادی از این ماده در جریان خون وجود دارد که این موضوع منجر به کاهش میزان ورود انسولین به مغز خواهد شد . مطالعات پیشین در این زمینه نشان می دهد که کاهش سطح انسولین در مغز می تواند به طور مستقیم به کاهش سطح ادراک و شناخت مغزی منجر شده و این عارضه به طرق مختلف در بروز آلزایمر نقش دارد . "

وی در خاتمه با تاکید بر اهمیت این موضوع ؛ خاطر نشان کرد : " کنترل میزان قند خون و ثابت نگه داشتن ان ممکن است در شرایط فعلی بیماران مبتلا به دیابت و به ویژه زنان تاثیر مستقیمی نداشته باشد ولی این موضوع خطر ابتلا به آلزایمر را برای آن ها در زمان آینده افزایش می دهد . "

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا