از رضایت ۵۰ درصدی خانواده های مرگ مغزی برای اهدا عضو تا نداشتن جنبه قانونی کارت اهدا عضو

به گزارش سیناپرس، دکتر مجید حمیدی ظهر روز ۳۱ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرگ مغزی برا اثر تصادف، مسمومیت، و سایر مصادیق اتفاق می افتد و سالانه ۱۵ هزار نفر بر اثر تصادف منجر به فوت از بین می روند و ۵۰ درصد افرادی که تصادف منجر به فوت دارند در صحنه حادثه فوت می کنند و مابقی نیز به بیمارستان منتقل می شوند و از این تعداد انتقالی ها ۵۰ درصد کاندیداهای بسیار خوب برای اهدا عضو هستند.

وی با بیان اینکه انجام پیوند سایر عضوها در همدان با همت مجموعه علوم پزشکی انجام خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر در همدان امر پیوند کلیه انجام  می‌شود و پیوند سایر عضوها نیازمند زیرساخت‌های لازم است که در آینده این امر فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۲۵ هزار نفر نیازمند اهدا عضو داریم و بالاترین آمار اعلام شده در مورد رضایت خانواده ها سال ۱۳۹۸ بوده که بیش از یک هزار   ۴۰۰ نفر بوده و طی دو سال گذشته به علت کرونا آمار اهدا عضو کمتر شد که بیماری منحوس کرونا امر پیوند را با مشکل مواجه کرده بود.

دکتر حمیدی گفت: به طور متوسط در روز هر دو ساعت یک نفر فوت می‌کند و در سال سه هزار نیازمند پیوندی دستانشان به عضو پیوندی نمی رسد، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این جمعیت اضافه می شود.

وی افزود: موضوع پیوند از سی سال اخیر به عنوان یک مبحث بسیار داغ و مهم در امر پزشکی محسوب می‌شود.

دکتر حمیدی ادامه داد: پیشرفت های خوبی انجام شده و شناسایی بیماران مرگ مغزی به گونه ای است که تمامی بیمارستان ها مرگ های مغزی را اعلام می کنند و با این تفاسیر به اعلام مرگ مغزی ها بسنده نشده و پیگیری متوالی انجام می شود و بازرس هایی وجود دارند  که بیماران مرگ مغزی شناسایی و اعلام می شود. 

وی ادامه داد: خانواده هایی هستند که راضی به اهدا عضو بیمار مرگ مغزیشان نمی‌شوند و با توجه به بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ سازی از سال ۹۴ نیز، چالشی که وجود داشت و عدم رضایت خانواده هه بود انجمن اهدا عضو راه اندازی شد که اقدامات موثری انجام شد.

دکتر حمیدی یادآور شد:  در سال ۹۵انجمن اهدا عضو همدان به عنوان اولین انجمن اهدا عضو ایران راه اندازی شد که ما دست نیاز و کمک به خبرنگاران دراز میکنیم که خبرنگاران می‌توانند این فرهنگ را نهادینه کنند و به یاری  انجمن اهدا عضو بپردازند.

وی گفت: فرهنگ سازی اهدا عضو نیازمند جوانب مختلف است و نیازمند موج هستیم تا این فرهنگ نهادینه شود.

دکتر حمیدی یادآورد شد: سفیران اهدا عضو در انجمن اهدا عضو خدمت می کنند و امیدواریم خبرنگاران نیز در این امر خیر قدم بردارند.

وی گفت: آمار  اهدا کنندگان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است

وی با بیان اینکه دو نوع مرگ داریم تصریح کرد: مرگ مغزی و مرگ قلبی داریم که مرگ قلبی با توقف ضربان قلب و حیات قلب اتفاق می افتد.

دکتر حمیدی خاطرنشان کرد: قلب انسان چهار حفره دارد  که شامل دهلیز و بطن می‌شود که نقطه ای وجود دارد که به اندازه یک عدس است و وظیفه آن تولید الکتریسیته است که قلب انسان منقبض و منبسط می‌شود و کانون ضربان ساز خوراکش اکسیژن است و ظرفیت آن ۶ تا ۸ دقیقه است که زمان طلایی آن بسیار کوتاه است.

وی اذعان کرد: با اکسیژن رسانی مصنوعی سعی بر حالت برگشت حیات انسان انجام می شود.

دکتر حمیدی ادامه داد: تمامی این اتفاقات برای فرد مرگ مغزی انجام می شود این مرگ برای جامعه شناخته شده نیست و این موضوع بسیار پیچیده است چرا که ما با خانواده ای صحبت میکنیم که یک اتفاق ناگهانی برایش رخ داده و دچار ضایعه مرگ مغزی شده است  و پذیرش این امر از سوی خانواده ها بسیار سخت است.

دکتر حمیدی با اشاره به روز ملی اهدا عضو از تک تک خانواده های اهدا کننده قدردانی کرد  و گفت: این ایثار بسیار ستودنی است چرا که این خانواده ها در عمل کار بزرگ و ارزشمندی انجام داده اند و به هم نوع خود فکر کرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: تعدا افراد مرگ مغزی کم نیست و امیدواریم برای کسی این اتفاقا نیفتد اما فردی که دچار مرگ مغزی شده باید با رضایت خاکسپاری شود بنابراین اگر از این امر خیر در دوران حیات آگاهی یابند هیچ گاه رضایت بر عدم اهدا عضو نمیدهند و تمایل به اهدا عضو خواهند داشت.

وی به شاخص اهدا عضو اشاره و اضافه کرد: به اعزای یک میلیون ۸۰۰هزار نفر جمعیت همدان نسبت اهدا عضو سنجیده می شود که به آن شاخص اهدا عضو گفته می شودو اسپانیا در این زمینه رتبه اول را دارد. 

دکتر حمیدی گفت: در کشور ما ۱۴.۴ دهم بوده و در استان همدان نیز از سال ۱۳۸۱ که آیین نامه استفاده از اعضا مرگ مغزی به دانشگاه ها ابلاغ شده سالی حدود یک نفر بوده است.

وی بیان کرد:از سال ۹۴ به ۲۰ نفر رسیده و به مرور زمان زیاد شد و بالاترین آمار آمار عضو ۲۴ مورد بوده که در سال ۹۷ این رقم ثبت شده است.

مسئول هماهنگ مرگ مغزی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمرنگ شدن کرونا  ،در راستای فرهنگ سازی اهدا عضو پیش برویم که هیچ بیمار مرگ مغزی بدن رضایت خانواده اش  خاکسپاری نشود چرا که هر بیمار مرگ مغزی ۸ عضو قابل استفاده دارد.

وی گفت: ریه یک بیمار مرگ مغزی به دو نفر اهدا می شود همچنین کبد، قرنیه، قلب، کلیه و قسمت هایی از روده قابل پیوند است.

دکتر حمیدی یادآور شد: در دنیا بیش از ۸۲ نسج  از مرگ مغزی برداشته می شود اما در ایران ۵۳ نسج برداشته می شود که اعضای حیاتی محسوب نمی شوند.اعضای حیاتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن پیوند شوند اما برای پیوند نسوج زمان بیشتر ی برای پیوند وجود دارد.

وی گفت: افراد پیوند شده نسوج نیازمند دریافت دارو نیستند اما افرادی که اندام حیاتی آنها پیوند شده است باید مادم العمر دارو مصرف کنند.

دکتر حمیدی با بیان اینکه کما و مرگ مغزی از یکدیگر متفاوت است، تصریح کرد: کما هر نوع قطع ارتباط یک شخص با محیط اطرافش است در حالیکه مرگ مغزی کاملا متفاوت است و سلول‌های مغز در این حالت منهدم شده است.

وی گفت:سخت ترین نوع کما زمانی است که شخص دچار مرگ مغزی می‌شود و مغز از نظر عملکردی و ساختاری از بین رفته است و از نظر علم پزشکی مصادف با مرگ است.

دکتر حمیدی گفت: مغزی که هم از نظر ساختار ی و عملکردی کاملا تخریب شده باشد مرگ مغزی گفته می شود که قابلیت برگشت به حیات ندارد‌ بنابراین خانواده های افراد مرگ مغزی نباید تصور کنند که این افراد احتمال برگشت دارند.

وی گفت در سالجاری دو نفر اهدا کننده عضو داشتیم و هر یک نفر از آنها چهار عضو را اهدا کردند.

وی به برگزاری جشن نفس اشاره کرد وگفت: در این جشن خانواده اهدا کنندگان و افراد گیرنده عضو شرکت می‌کنند  اما شرایط برگزاری این جشن در حال حاضر فراهم نیست و این جشن بسیار خوب و پسندیده است که امیدواریم در همدان نیز شاهد برگزاری چنین جشنی باشیم.

دکتر حمیدی با بیان اينکه رضایت خانواده ها به صورت علمی انجام می شود و حرمت خانواده ها گرفته می شود، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد خانواده ها راضی به اهدا عضو می‌شوند و امیدواریم این امر افزایش یابد‌.

وی به صدور کارت اهدا عضو اشاره کرد و گفت:  کارت اهدا عضو جنبه قانونی ندارد  و تنها برای فرهنگ سازی است و رضایت خانواده اولویت دارد و در حال حاضر ۳۰ هزار نفر  در همدان کارت اهدا عضو دارند. 

تهیه  کننده : زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا