هیس! حیوانات حیات وحش در حال زاد آوری اند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، جاسم غیاثوند اظهار کرد: برای فراهم کردن بستر مناسب و امن برای گونه های حیات وحش در فصل زادآوری و در راستای حمایت از حفظ تنوع زیستی و طبیعی علاقمندان به طبیعت گردی باید از تردد غیرضروری در مناطق حفاظت شده و حیات وحش استان خودداری کنند.

وی افزود: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود، بنابراین تقاضا می شود برای جلوگیری از ایجاد حس نا امنی و استرس برای مادران حیات وحش، تا حد امکان در ماه های ابتدای سال در طبیعت، از مسیرهای اصلی برای تردد استفاده شود.

غیاثوند با بیان اینکه نوزادان و جوجه های حیات وحش تنها نیستند، افزود: گاهی مادر نوزادان حیات وحش برای خوردن غذا و آب، چند ساعتی نوزادان خود را تنها می گذارد، بعضی اوقات به خصوص در زمان چند قلوزایی هم، مادران حیات وحش مجبور هستند برای جابه جایی نوزادان، دقایقی بقیه بچه هایشان را تنها بگذارند؛ به همین دلیل در صورت مشاهده نوزادان تازه متولد شده بدون والد در طبیعت نباید تصور کنید در خطر قرار گرفته اند و به هیچ وجه به آنها نزدیک نشوید و از نوازش و در آغوش کشیدن توله ها و جوجه ها خودداری کنید.

این محیطبان با اشاره به اینکه برخی افراد ، جوجه ها، بره ها و توله های حیات وحش را با تصور اشتباه اینکه بدون مادر است، به قصد کمک از زیستگاه خود دور می کنند؛ ادامه داد: این اقدام تنوع زیستی و حیات جاندار را با خطر جدی رو به رو می کند.

وی بیان کرد: اگر نوزادان و جوجه های حیات وحش را تنها دیدید و احساس کردید که باید به محیط زیست و طبیعت کمک کنید، ابتدا صبر کنید، چند ساعت در منطقه ای دورتر از نوزاد به طوریکه دیده نشوید منتظر بمانید تا اگر مادر به سمت نوزاد برگشت، شما نیز به راه خود ادامه دهید، اما اگر مادر به سمت نوزاد برنگشت، به حیوان دست نزنید، با شماره 1540 و یا نزدیک ترین پاسگاه محیط بانی تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهید.

غیاثوند با بیان اینکه حضور انسان، مانع نزدیک شدن مادران حیات وحش به نوزادان و جوجه ها می شود، ادامه داد: آنها با دیدن انسان احساس خطر می کنند و از محیط دور می شوند.

وی دست زدن انسان به بره ها و توله ها را دلیل رها شدن آنها توسط مادر دانست و گفت: حیوانات به خصوص پستانداران حس بویایی قوی دارند و لمس نوزادان حیات وحش توسط انسان موجب می شود والد بو را حس کرده و بچه اش را ترد کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده ای تحت تاثیر بازار قاچاق حیات وحش ، نوزادان حیات وحش را به عمد از داخل لانه ها بر می دارند و این امر لطمات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌ کند.

غیاثوند یادآور شد: نوزادان حیات وحش زنده‌گیری شده حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از متخلفان به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را ندارند و به ‌ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که تحت این شرایط زندگی آنها دوام نخواهد داشت و این اقدام علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته باشد، قطعا در ادامه نسل آن گونه خلل ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در فصل بهار، زاد و ولد گونه های حیات وحش در حاشیه مناطق حفاظت شده زیاد است، بازدید از این مناطق در استان همدان تا پایان خرداد ماه ممنوع اعلام شده است.

این محیطبان از تمامی طبیعت گردان و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش خواست در هنگام مشاهده افراد مشکوک در طبیعت به سرعت با شماره ۱۵۴۰ یگان حفاظت محیط‌زیست و پاسگاه محیط‌بانی تماس گرفته و مشاهدات خود را با آنان درمیان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا