برای حفاظت از خاک و آب درخت بلوط بکارید

اسفندیار خزایی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: بلوط گونه ای است که مختص زاگرس بوده و استان همدان نیز در حاشیه زاگرس قرار دارد و در مناطق جنوبی استان همدان مکانی مناسب برای رشد این گونه محسوب می شود.
وی افزود: در شهرستان نهاوند رویشگاه بلوط داریم و می توانیم از بذرهای این رویشگاه به عنوان بذر بلوط استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه بذر بلوط قابلیت نگهداری نداشته، تصریح کرد: بذر بلوط باید بلافاصله و حداکثر بعد از گذشت دو ماه در مکانی مناسب کاشته شود چرا که بذر بلوط در صورت باقی ماندن در فضای خارج از خاک به مدت یک سال چوبی شده و ارزش کاشت آن از بین می رود.
خزایی خاطرنشان کرد: نهال بلوط گونه ای سایه پسند بوده و باید در مکانی کاشته شود که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود و به طور معمول سایه های مد نظر برای کاشت بلوط به صورت طبیعی انجام می شود به گونه ای که از سایه های سایر گونه ها برای نهال این گیاه استفاده می شود.
مدیر کل منابع طبیعی با بیان اینکه نهال این گیاه باید در مکانی کاشته شود که از چرای دام دور باشد، تصریح کرد: در صورت چرای دام ممکن است این گیاه آسیب ببیند بنابراین تمامی نکات در کاشت نهال این گونه باید رعایت شود.
خزایی با بیان اینکه بلوط گیاهی استراتژیک است، خاطرنشان کرد: این گیاه در ارتفاعات به دلیل وجود سرما قابلیت رشد نداشته بنابراین حداکثر ارتفاع مد نظر برای کاشت این گیاه 2 هزار و 300 است که باید این ارتفاع رعایت شود تا گیاه رشد کند.
وی نسبت به کاشت های غیراصولی توسط افراد هشدار داد و گفت: در صورتیکه گیاهی بدون توجه به شرایط مناسب گیاه مورد نظر کاشته شود، ممکن است گیاه مورد نظر خشک شود در حالیکه سازمان های مردم نهاد و مجموعه منابع طبیعی کلاس های آموزش ترویج جنگل کاری را برگزار می کنند و توصیه می شود علاقمندان به درختکاری در این کلاس ها شرکت کنند.

گزارش : زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا