تغییر اقیلم، کمبود آب شیرین وبیابانی شدن سه چالش بزرگ دنیا

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، اسفندیار خزائی اظهار کرد: اولین چالش تغییر آب و هواست که به دلیل مصرف انرژی زیاد و برگردان سوخت‌های فسیلی است.

وی ادامه داد: این تغییر دو موضوع را به دنبال دارد که یکی کاهش بارش در مناطق خشک و نیمه خشک است که در مناطق مرطوب و غیر مرطوب سیل‌آسا شده است، موضوع دوم پراکنش بد است به این صورت که شدت بالای بارش در زمان کوتاهی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی بارش‌های به صورت برف و یخبندان است که در حال حاضر نداریم و باعث شده است ذخیره آبی که به صورت برف بود و به مرور در ابعاد زمین قرار می‌گرفت کاهش پیدا کرده و مشکلاتی برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی داشته باشیم.

خزایی با اشاره به اینکه سه درصد از آب‌های شیرین دنیا قابل شرب است، تصریح کرد: در این رابطه کشاورزی مدیریت دقیق‌تری را نسبت به گذشته می‌طلبد و باید به مصرف بهینه، مدیریت منطقی و بهره برداری درست توجه شود تا در نتیجه گونه‌های گیاهی استراتژیک داشته باشیم.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه به بیابانی شدن اشاره کرد و گفت: در رابطه با بیابانی شدن بارش کمتر از حد استاندار را نداشتیم بلکه این پدیده به دلیل بهره برداری بی رویه به وجود آمده است و در قسمت‌هایی از استان همدان نیز خاک به سمت شوری رفته و زمینه برای تشکیل بیابان مهیا شده است که باید مدیریت شود.

خزایی مطرح کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید به سمت کشاورزی حفاظتی پیش برود و مردم نیز باید درک داشته باشند که منابع مهمی مانند آب را باید برای آینده نگه دارند، علاوه بر این بهره برداری بی رویه، چرای دام بیش از اندازه، چرای زودرس از تنوع گونه‌ای می‌کاهد و زمینه را برای وجود گسترش گونه‌های مهاجم مهیا می‌کند و وقتی که سطح خاک عاری از رطوبت شد زمینه را برای تشکیل بیابان مهیا می‌کند و نتیجه این اتفاقات تخریب سرزمین خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه در ایران کانون ریزگرد نداریم اما اگر پوشش گیاهی را از بین ببریم این شرایط مهیا خواهد شد، عنوان کرد: فروچاله در نتیجه جمع همه این موضوعات به وجود می‌آید، از طرف دیگر بهره برداری آب از سطوح متخلخل زیرین که جای ذخیره آب است باعث می‌شود خسارت‌های جبران ناپذیری متحمل شویم.

به گفته خزایی استان همدان این خصوصیت را دارد که هیچ آبی از هیچ استانی وارد آن نمی‌شود بنابراین آب در این استان باید بیشتر مدیریت شود. همچنین باید پایش علمی صورت بگیرد و سیاست‌هایی اتخاذ شود که به عنوان مثال کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند یکی از موارد تاثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در منابع طبیعی نیز نباید بهره برداری بی رویه داشته باشیم، اظهار کرد: در مبحث فرونشست باید مواردی مانند مصرف بهینه آب، ارتقا بهره‌وری خاک در بخش کشاورزی، استفاده از طرح‌های آبیاری نوین، جلوگیری از تلفات آب و احیا قنات‌ها را مد نظر قرار دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا