همدانی ها نان سالم می خورند

به گزارش سیناپرس، حمید‌رضا باب‌الحوائجی اظهار کرد: مطالبی مبنی بر وجود جوهر قند در نان در شبکه های اجتماعی صحت ندارد.
وی افزود:  تیمی از بهداشت محیط مسئولیت نظارت بر وضعیت بهداشتی و کیفیت نان تولیدی در ۲ هزار واحد نانوایی موجود در سطح استان را بر عهده دارند که این تیم سالانه از هر نانوایی چند نوبت بازدید و سرکشی می کنند.
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: اعضای این تیم علاوه بر شاخص های بهداشتی از جمله بهداشت فردی، وضعیت بهداشت محیط و ابزار و تجهیزات اقدام به نمونه برداری از مواد اولیه و افزودنی ها می کنند.
باب الحوائجی با بیان اینکه نان تولیدی از نظر جوهر قند، جوش شیرین، نمک ، کپک و کیفیت ارزیابی می شود گفت: نیمه نخست امسال ۵۲۸ مورد نمونه برداری از نان تولیدی در نانوایی های استان همدان صورت گرفت که این نمونه ها در آزمایشگاه ویژه معاونت غذا و دارو این استان آنالیز شد.
وی افزود: هیچ اثری از استفاده از جوهر قند در نان تولیدی مشاهده نشد و اخبار منتشره مبنی بر استفاده از جوهر قند در نانوایی های به طور کامل بی اساس و نادرست است.
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: از نظر جوش شیرین نیز در حال رسیدن این رقم به صفر هستیم یعنی از ۵۲۸ نمونه برداری صورت گرفته تنها در هفت مورد جوش شیرین مشاهده شده است.
باب الحوائجی ادامه داد: میزان استاندارد نمک مصرفی در نان یک درصد تعیین و این موضوع به نانوایی ها ابلاغ شده است بنابراین در صورت تخلف متصدی نانوایی به مرجع قضایی معرفی می شود.
وی اظهار کرد: هر فرد به طور متوسط روزانه ۴۰۰ گرم نان مصرف می کند که در صورت وجود ۲ گرم نمک میزان نمک مصرفی روزانه هر فرد تنها از طریق نان به هشت گرم می رسد که دانشگاه علوم پزشکی سعی در کاهش آن به سه تا چهار گرم داشته است.
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: میزان استفاده از نمک برای پخت نان در برخی از شهرستان ها از استاندارد تعیین شده بالاتر است که مقرر شد جریمه پیش بینی شده برای این نوع تخلف افزایش یابد تا بازدارنده باشد.
باب‌الحوائجی خاطر‌نشان کرد: سفیدی و تیرگی نان بستگی به درصد سبوس موجود در آن دارد و هر چه نان تیره تر باشد میزان سبوس موجود در آن بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا