مراجع علمی نقش مهمی در افکار عمومی و جامعه دارند

به گزارش سیناپرس دکتر هوشنگ حیدرنژادیان در سومین نشست سومین نشست چالش های کیمیا گران پژوهش در پشتیبانی از تولید که توسط مرکز افکار سنجی برگزار شد،با بیان اینکه نباید به سرنوشت جامعه بی تفاوت باشیم، تصریح کرد: گم شدن اخلاق انسانیت در جامعه به عنوان حلقه مفقوده ای است که باید آن را پیدا کنیم تا بتوانیم گره از مشکلات جامعه باز کنیم.
وی افزود: بر خلاف وجود آگاهی از مسائل و مشکلات جامعه، از ظرفیت های علمی در جامعه استفاده نمی شود و این درد مشترک بین جامعه علمی و جامعه است.
وی گفت: نگرش جامعه به پژوهش و فناوری تا حد زیادی به علمکرد دانشگاه بستگی دارد، بنابراین باید از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کرد.
حیدرنژادیان با بیان اینکه در برخی موارد افراد حاضر به پرداختن مالیات نیستند، تصریح کرد: گروه های مرجع علمی نقش مهمی در ساماندهی افکار عمومی و جامعه دارند و جامعه دانشگاهیان می توانند این امر را تسهیل کنند.

دانشیار دانشگاه پیام نور همدان در سومین نشست چالش های کیمیا گران پژوهش در پشتیبانی از تولید که توسط مرکز افکار سنجی برگزار شد، اظهار کرد: یجاد انسجام در رشته های مختلف علمی و در کنار یکدیگر قرار دادن این علوم برای جامعه مفید  است در حالیکه هر یک از علوم به صورت جزیره ای عمل می شود.

دکتر مرتضی مرادی با تاکید بر اینکه علوم در حوزه های مختلف جدای از یکدیگر نیستند؛ گفت: تمامی علوم باید با کمک یکدیگر و در کنار یکدیگر قرار گیرند تا مشکلات جامعه حل شود.
وی گفت: یک طراح خودرو برای طراحی خودرو باید به تمامی علوم توجه کند و در حوزه علوم انسانی و رنگ شناسی در طراحی خودرو توجه کند در حالیکه در جامعه اینگونه نیست.
دکتر  مرادی از عدم اولویت توجه به علوم انسانی گلایه کرد و گفت: برخی مسئولان تنها به دنبال ارتقا پست خود بوده و هیچ توجهی به علم ندارند.
وی افزود: زمانی علم در جامعه اثر بخش می شود که به تمامی علوم در حوزه های مختلف توجه شود و این موضوع نشان از بی تفاوتی سیاست مداران است، بنابراین علم باید کاربردی انجام شود تا در جامعه شاهد اثر بخشی آن باشیم.
وی تصریح کرد: برخی افراد تمایل دارند برای رسیدن به مقاصد خود به جای ارائه ایده و نظریه و راهکار کارهایی را انجام  دهند که پست بگیرند و به این ترتیب از هدف علمی خود دور می شوند.
این دانشیار تصریح کرد: علوم انسانی غربی به درد جامعه ما نمی خورد و با علم روانشناسی اسلامی و مدیریت اسلامی باید بتوانیم مشکلات جامعه را رفع کنیم که در این صورت با علم کاربردی می توانیم جامعه را ارتقا دهیم.
وی افزود: باید بررسی هایی انجام دهیم که پژوهشگران کدام یک از مشکلات جامعه را رفع کرده اند که  در این صورت به صوت کاربردی از علم بهره برده ایم.
دکتر مرادی گفت: سیاست مداران ما به حوزه اعلوم انسانی توجه نمی کنندو متاسفانه علوم انسانی جایگاه خودش را پیدا نکرده است و مقاله هایی می نویسیم  که هیچ گره ای از جامعه باز نمی کند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا