کاهش چشمگیر حریق و آتش سوزی با وجود خشکسالی

اسفندیار خزائی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: امسال تنها پنج هکتار حریق و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان اتفاق افتاد که با پیگیری ها و برنامه ریزی های انجام شده موفق به کاهش میزان حریق با وجود خشکسالی شدیم.

وی افزود: 65 هزار هکتار از مراتع استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارند که 26 هزار هکتار از آن مربوط به منابع طبیعی است.

خزایی ادامه داد: عوامل اقلیمی ،طبیعی و انسانی دست به دست هم داده تا پیشرفت بیابان‌ها را در استان داشته باشیم همچنین  عرصه‌هایی که از لحاظ اقلیمی کمتر از ۱۰۰میلیمتر بارش داشته باشند و یا عرصه‌هایی که تحول خاصی موجب شده با  نوع بهره‌برداری‌ها پوشش گیاهی به سختی در آن عرصه مستقر شود این عرصه‌ها بیابان به شمار می‌روند.

خزائی با بیان اینکه در استان همدان بیابان‌ها تلفیقی از هر دو موارد فوق است،خاطرنشان کرد: بهره‌برداری بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی تحول خاک را به سمت قهقرا سوق داده و در خشکسالی‌های اخیر که متوسط بارندگی‌ها در عرصه‌های استان ۳۵۰میلیمتر بوده به ۲۹۰میلیمتر کاهش یافته و علاوه بر آن  فشار ۲.۵ برابری دام در سطح مراتع تشدید کننده وضعیت شده است.

وی با بیان اینکه در بحث بیابان زدایی برخی از عرصه‌ها نیاز به عملیات قرق دارند که در این رابطه نیاز به همکاری مردم است و در برخی عرصه‌ها نیز نیاز به عملیات اجرایی نیست یاد آور شد:در حوزه کبودرآهنگ اکثر عرصه ها را کشت گونه های بیابان زدایی انجام داده ایم که نیازمند مراقبت است و خوشبختانه برای حفظ و مراقبت این کشت ها خوشبختانه مردم این شهرستان استقبال خوبی داشته‌اند.

وی گفت: در برخی از شهرستان‌ها نیز از جمله قهاوند و فامنین میزان مشارکت مردم ضعیف بوده و استقبال کمتر است که از مردم این شهرستان‌ها نیز همکاری و مشارکت هر چه بیشتر را درخواست داریم.

گزارش: محمد جواد صفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا