ارتباط تعداد کتابهای خانه با توانایی ذهنی کودکان
تردیدی نیست که خواندن کتاب برای بچهها بویژه در سنین پایین میتواند اثرات مثبتی بر رشد ذهنی و هیجانی آنها داشته باشد. کتاب خواندن برای بچهها و حتی کودکان شیرخواره نهتنها آنها را در معرض محرکهای مختلف دیداری و شنیداری قرار میدهد، بلکه به تقویت پیوند پدر یا مادر با فرزند نیز میانجامد.
نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد، وجود کتاب های زیاد در خانه می تواند بر ساختار مغزی کودکانی که در آن خانه بزرگ می شوند، تاثیر بگذارد و بخش هایی از مغز را که به قوه تجسم مربوط است، تقویت کند. در این مطالعه، 19 کودک 3 تا 5 ساله در دستگاه تصویربرداری ام آر آی قرار گرفتند. در همین حین، بچه ها به جملاتی نظیر «قورباغه پرید روی چوب!» که نیازمند تصویرسازی ذهنی کودک بود، گوش می دادند. همچنین پژوهشگران با استفاده از پرسشنامه اطلاعاتی در مورد تعداد و تنوع کتاب های موجود در این خانه ها، تعداد دفعاتی را که والدین به کتابخانه می روند و نیز متوسط زمان مطالعه افراد خانواده را در هفته به دست آوردند.
مقایسه نتایج به دست آمده از تصویربرداری مغزی و میزان علاقه ساکنان خانه به کتاب و کتابخوانی نشان می داد بخشی از مغز کودکان خانواده های پرمطالعه که به تصویرسازی ذهنی و درک داستان مربوط می شود، عملکردی بمراتب بهتر از بخش مشابه مغز سایر کودکان داشت. با وجود این، هنوز مشخص نیست چگونه این الگوی فعالیت مغزی به رفتارهای مرتبط با کتابخوانی ارتباط دارد.
یکی از پرسش هایی که مطرح می شود این است که آیا مطالعه کتاب های دیجیتال نیز تاثیری همانند کتاب های کاغذی دارد یا خیر. این روزها استفاده از انواع قالب های الکترونیک کتاب ها بسیار رایج شده و بسیاری از کودکان نیز به مطالعه چنین کتاب هایی روی تبلت یا گوشی تلفن همراه می پردازند.
برخی کارشناسان بر این باورند که کتاب های الکترونیک، آن قدرها هم که تصور می شود، برای کودکان مشکل ساز نیست. اگر والدین در کنار کودکان کم سن و سال حضور داشته باشند و داستان های کودکانه را از روی صفحه نمایشگر بخوانند، باز هم حضور یک بزرگ تر و تقویت پیوند عاطفی میان او و کودک می تواند سودمندی زیادی برای رشد ذهنی و هیجانی فرزند به همراه داشته باشد.
منبع:جام جم آنلاین
No tags for this post.