ثبت جهانی سیر همدان

به گزارش خبرگزاری سینارس، محمدعلی محمدی درباره آخرین وضعیت احداث شهرک سیر در شهرستان همدان نیز خاطرنشان کرد: همدان پتانسیلی به عنوان سیر دارد که یک برند برای این شهرستان است اما متأسفانه بیشتر عایدی این محصول به جیب دلالان می‌رود بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت و سویی برویم که از خام فروشی سیر عبور کرده و به سمت فرآوری برویم.

وی گفت: در حال حاضر زمین شهرک سیر همدان فراهم شده و زیرساختهای لازم در این زمین آماده شده و موافقت اصولی برای این شهرک گرفته شده است.

محمدی با اشاره به واگذاری شهرک سیر به اتحادیه سیرکاران شهرستان همدان، تأکید کرد: این شهرک را دولتی نمی‌کنیم بلکه بستر کار را فراهم کرده و در اختیار بخش خصوصی و اتحادیه قرار خواهیم داد.

فرماندار همدان با تأکید براینکه شهرستان همدان شهرستانی متمایز از سایر شهرستانهاست، اظهارکرد: این شهرستان جمعیت ۷۰۰ هزار نفری که معادل ۴۰ درصد جمعیت استان است را  با سلایق و درخواستهای متفاوت در خود جای داده است و قابل قیاس با شهرستانهای دوم و سوم استان نیست.

وی با بیان اینکه بحث آب همدان از مشکل به معضل تبدیل شده است، تصریح کرد: متأسفانه در همدان به دنبال منابع آب مسأله دار رفته و اصلاح الگوی مصرف را به خان آخر واگذار کردیم درحالیکه شهری که حداقل ۲۰۰ هزار مهاجر دارد و روز به روز بی‌برنامه توسعه پیدا می‌کند باید یک جای کار را گرفت چرا که با بازی نمی‌توان شهر را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات توسعه دو اصطلاح عطش توسعه و نهضت آشفتگی وجود دارد، افزود: ما و کشورهایی از جنس ما تمام توان و انرژی خود را می‌گذاریم تا به آن برسیم که مصداق آن همین سدسازی است که در دولت هاشمی رفسنجانی شروع شد و با حرص و ولع وصف‌ناپذیری بدون مطالعه جامع و کامل به سراغ آن رفتیم درحالیکه در دنیا سدسازی دمده شده است.

محمدی با اشاره به نهضت آهستگی در توسعه، خاطرنشان کرد: در این نهضت ابتدا اجازه می‌دهند موضوع و ایده به ثمر برسد وتمام معایب آن معلوم شود بعد سراغ آن می‌روند درحالیکه متأسفانه در همدان در عطش توسعه بیش از اندازه ورود کردیم.

فرماندار همدان با بیان اینکه همدان در زمینه کشت محصولات پرآب‌بر از جمله یونجه و سیب‌زمینی قطب تولید شده است به نداشتن اطلس کشاورزی در استان اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه متولیان پای کار نمی‌آیند و انتقاد هم می‌کنیم آدم بد می‌شویم.

وی با تأکید براینکه در دولت احمدی نژاد تصمیم نابخردانه‌ای گرفته شد و آن این بود که تصمیمات حوضه آبریز استانی شد، گفت: درعین حال با تمام تفاسیر به سمت ایجاد خط انتقال از تالوار به همدان رفتند و مصاحبه‌های آنچنانی نیز در این رابطه انجام دادند که این حرکت‌ها کار را خراب کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر قرار است به آب پایدار برسیم باید از منابع داخل استان صورت بگیرد و مدیریت مصرف نیز صورت بگیرد، درباره طرح اضطرار آبرسانی به همدان، تأکید کرد: تصمیم گرفتیم حالا که آبرسانی از تالوار و قوچم منتفی شده است در کنار خط انتقال چاه بزنیم که امروز همین چاه‌ها به داد همدان رسیده است.

محمدی با اشاره به اینکه بعد از مهرماه باید از دو محل چاه‌هایی که به مدار آمده و چاه‌های استیجاری آب شهر همدان تأمین شود، بیان کرد: حجم مخزن سد اکباتان ۳۵ میلیون متر مکعب است درحالیکه ۲۶ میلیون متر مکعب آبگیری شده است و کشاورزان پایین دست نیز سهم آب خود را می‌خواهند.

فرماندار همدان با تأکید براینکه باید به دنبال منابع آب پایدار باشیم، افزود: فکر می‌کنم آخر مهر ماه نتوانیم از آب سد اکباتان برداشت کنیم و باید از منابع دیگری استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا