مطالعه سلاح های 50 هزار ساله در اسپانیا

تیمی از پژوهشگران موسسه فرگشت اجتماعی  و اقتصاد باستانی ایالت کاتالان The Catalan Institute of Human Paleoecology and Social Evolution (IPHES) در پژوهش های خود موفق به کشف بیش از بیست قطعه سلاح سنگی شدند که به عنوان سرنیزه توسط انسان های نئاندرتال مورد استفاده قرار می گرفتند . این سلاح های باستانی در غاری باستانی به نام تیخونرس  Teixoneres Cave در کشور اسپانیا کشف شدند . مطالعات انجام شده روی این ابزار های سنگی نشان می دهد که انسان های نئاندرتال از ان ها برای شکار و کشتن جانوران و سپس تکه تکه کردن گوشت و جدا کردن اجزای بدن آن ها استفاده می کردند .

بررسی های آزمایشگاهی و آنالیز لبه های تیز این سلاح ها نشان می دهد که سنگ های فوق به دفعات با اجسام سختی مانند استخوان برخورد داشته اند و این موضوع با آنالیز بقایای استخوانی کشف شده در غار همحوانی و تطابق دارد . نتایج آزمایش های استخوان شناسی انجام شده روی نمونه های کشف شده در دل این غار نشان می دهد که انسان های نئاندرتال ، طیف وسیعی از جانوران را شکار کرده و به محل زندگی خود آورده و مصرف می کردند . در این غار بقایای استخوانی اسب ، اورک ، گوزن قرمز ، خرهای وحشی ، گوزن کوچک خالدار ، بز ، بز کوهی ، کرگدن و خرگوش کشف شده است . آزمایش های تعیین قدمت انجام شده در این محوطه نشان دهنده پیشینه ای برابر با 50 هزار سال در آن است .

ادامه کاووش های انجام شده در این غار و بررسی لایه های قدیمی تر نشان می دهد که این غار در ابتدا توسط حیواناتی مانند کفتار و سایر گوشتخواران اشغال شده بود ولی انسان های نئاندرتال به این محل امده و با اشغال آن غ کفتارها را از آن بیرون کرده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا