از افزایش فعالان محیط زیست در فضای مجازی استقبال می کنیم

معصومه ابتکار در نشستی با فعالان فضای مجازی در سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه محیط زیست در کنار امنیت و صلح جهانی در صدر مسایل مورد توجه جهانی قرار دارد، افزود: سال 2015 به دلیل توجه جهانی به دو موضوع توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی و اتخاذ تصمیم های جدید در این دو حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مبداء تاریخی خاصی برای دنیا خواهد بود.

 ایجاد فضای امید در کشور، احساس ناامنی برای گفتن حقیقت را از بین برد
ابتکار ضمن اشاره به افزایش چشمگیر فعالیت در فضای مجازی در تمامی ابعاد و موضوعات، تصریح کرد: در این اتفاق، رویکرد متفاوت دولت یازدهم به حوزه مجازی و نیز ایجاد امید در جوانان موثر بوده و منجر شد که احساس ناامنی برای گفتن حقیقت کاهش یابد و زمینه ساز انتشار دیدگاه های نقادانه به موضوعات مختلف در فضای مجازی شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بهبود پهنای باند و شرایط اینترنت در ایران را از دیگر برنامه های دولت یازدهم برای فضای مجازی دانست و افزود: طبق آخرین گزارش ارایه شده رییس شورای عالی فضای مجازی به رغم مشکلات، کاستی ها و دشواری های موجود، اقدامات خوبی برای بهبود و ارتقای زیرساخت ها و سهولت دسترسی به اینترنت در کشور طی دو سال اخیر صورت گرفته است.
*** استفاده از ابزار فضای مجازی برای تحقق شعار دولت مردمی
ابتکار اشاره ای هم به فعالیت مسوولان دولتی در برخی شبکه های اجتماعی فیلتر شده داشت و گفت: حتی گاهی کاربران فیس بوک برای من پیغام می گذارند که از چه فیلترشکنی استفاده می کنید، اما من و بسیاری دیگر از مسئولان معتقدیم که سهولت در برقراری ارتباط با تمامی اقشار و سطوح جامعه که با استفاده از پتانسیل فضای مجازی امکان پذیر است، تلاش برای اصلاح چهره ای است که برخی سعی می کنند از نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا به نمایش بگذارند.
ابتکار ادامه داد: یکی از مهمترین شعارها و گفتمان های انقلاب و نظام، دولت مردمی است و استفاده از ابزار فضای مجازی تلاش برای تحقق این گفتمان و از الزامات است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایجاد تغییرات ساختاری به منظور رفع بحران های محیط زیست و حل آن ها از جمله تاکیدات رئیس دولت یازدهم است که در رویکرد ها و عملکردهای دولت نیز به خوبی مشهود است.
 فضای مجازی ظرفیت کاربردی مناسب برای مدیران اجرایی و دولتی
وی با تاکید بر ضرورت شنیدن صدای منتقدین و دیدگاه های متفاوت، تصریح کرد: فضای مجازی فرصت و ظرفیت کاربردی و خوبی برای مدیران اجرایی و دولتی است زیرا فضای مجازی امکان اطلاع یافتن از گستره وسیعی را فراهم می کند که شاید به صورت عادی و با توجه به دغدغه ها و مسوولیت های زیاد مدیران، امکان اطلاع یافتن از آن ها نباشد.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به عنوان یک مدیر اجرایی، نظرم بر این است که اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی به دلیل برخورداری از خلاقیت در ارایه نظرها، پیشنهادها و انتقادها بسیار مهم است.
وی با اشاره به جشنواره بین المللی فیلم سبز و جشنواره محیط زیست در فضای مجازی، این اقدامات را برای فرهنگ سازی در این حوزه و بهره گیری از تمام ظرفیت ها برای حفظ محیط زیست ارزنده دانست و اظهار کرد: استمرار این حرکت ها می تواند نتایج مثبت و افزایش مشارکت عمومی را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: فعالان فضای مجازی طی دو سال اخیر با نوآوری و خلاقیت نقش مهمی در انتشار و بازتولید اخبار محیط زیستی، طرح انتقادها و پیشنهادها، پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف موضوعات و مسائل محیط زیستی و یادآوری اهمیت حفظ محیط زیست داشتند و این بسیار ارزشمند است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خلاقیت و نوآوری را یکی از مهمترین زوایا و ذات کارهای هنری برشمرد و گفت: وجه اشتراک فضای مجازی و هنر می تواند همین عناصر خلاقیت و نوآوری باشد و از این رو از ترویج و توسعه فعالیت های هنری به ویژه در فضای مجازی با محور فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست استقبال می کنیم و شورای اطلاع رسانی و دفتر مشارکت های مردمی سازمان نیز مرجع اصلی ارجاع طرح ها و ایده ها در این زمینه هستند.
تبدیل شدن مخاطب به جزئی از ماجرا / تاثیر انقلاب دیجیتال بر سینما
بنابراین گزارش، فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز در این نشست، گفت: انقلاب جهانی اطلاعات و دنیای دیجیتال منجر به آن شده که همه از یکدیگر با خبر باشند حتی اینکه ما در حال له شدن زیر آوار اطلاعات هستیم و این محصول همین انفجار اطلاعات است.
وی در خصوص جشنواره بین المللی فیلم سبز که پیش از این قرار بود در دی ماه 94 برگزار شود، اظهار کرد: به دلیل همزمانی تاریخ اعلامی با برگزاری دو جشنواره فیلم عمار و محمد رسول الله (ص)، جشنواره بین المللی فیلم سبز در اردیبهشت 95 برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز با تاکید بر اینکه انقلاب دیجیتال تاثیر خود را بر سینما هم گذاشته است، تصریح کرد: سینما به سمتی می رود که مخاطب تبدیل به جزئی از ماجرا می شود و همین امر موضوع مشترک ما با مخاطبان محیط زیست است و کوشش ما بر این است که از طریق توسل به فضای مجازی محتوای محیط زیستی را به میان مردم ببریم.
وی ادامه داد: پس در کنار بخش های اصلی مسابقه، بخش مسابقه فیلم های مردمی هم داریم و از مردم می خواهیم هر آسیبی در محیط زیست منطقه خود می بینند و یا هر قوتی که مشاهده می کنند، فیلمش را برای ما بفرستند و در این مسابقه شرکت کنند.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز خاطرنشان کرد: بخش مسابقه فیلم های مردمی به آن جهت دارای اهمیت است که شهروند مسئول و مراقب محیط زیست آرزوی هر فعال محیط زیستی است و این اقدام می تواند حتی نوعی فرهنگ سازی در این زمینه نیز محسوب شود.
وی اشاره ای هم به نبود اعتبارات برای اجرای جشنواره داشت و از حاضرین خواست تا با فعالیت خود منجر به غنای جشنواره و پوشش کاستی های اعتباری شوند.
 تصویرسازی مثبت از ایران با ابزار مجازی/ گزارش یک کمپین مجازی
علی عراقچی ایده پرداز کمپین «mustseeiran#» از دیگر سخنرانان این نشست بود که درباره چگونگی شکل گیری این کمپین و ثبت آن در سازمان ملل، گفت: هدف ما هم تصویرسازی مثبت و خوب از ایران و ایجاد اتحاد ملی بود.
عراقچی اضافه کرد: 27 میلیون نفر بازدید کننده هفتگی هشتگ «mustseeiran#» هستند و در حدود 100 میلیون نفر به صورت ماهانه از آن بازدید می کنند.
وی در خصوص اهمیت فعالیت این کمپین، گفت: ورود تنها یک درصد از 100 میلیون بازدید کننده ماهانه به عنوان توریست به کشور، یعنی ورود سه میلیارد دلار ارز به ایران و این به آن معنا است که می توان درآمدی در حدود دو برابر درآمد نفتی از منبع توریسم برای کشور ایجاد کرد.
ایده پرداز کمپین «mustseeiran#» ادامه داد: مطابق آمار منتشر شده هر توریست به صورت میانگین، سه هزار دلار ارزآوری دارد و این درآمد بسیار چشمگیری است که باید برای جذب آن برنامه ریزی دقیق داشت.
فعالیت این کمپین در زمینه ایرانشناسی است.
عراقچی ابتکار را به عنوان یکی از نخستین حامیان دولتی این کمپین معرفی کرد و از زحمات و اعتماد وی نسبت به حرکت جوانان ایرانی تقدیر کرد.
 بدون محیط زیست، زیستن ممکن نیست
الهام راد حامی کلیپ های داوطلبانه هنرمندان در خصوص محیط زیست، گفت: پس از جلسه ای که تعدادی از هنرمندان با رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیرو نامه سرگشاده 130 هنرمند به رئیس جمهوری و اعلام نگرانی بابت از بین رفتن جنگل های مازیچال در استان مازندران داشتند، برای همکاری بیشتر با محیط زیست مشتاق شدم و به واسطه لطف هنرمندان توانستیم در حرکت حمایت از محیط زیست همراه شویم.
وی افزود: هیچ چیزی مهمتر از محیط زیست نیست چون بدون محیط زیست، زیستن ممکن نیست.
*** درخواست کمک کارگردان ایرانی از فعالان محیط زیست برای رفع معضل زیست محیطی حاشیه فرودگاه امام خمینی (ره)
در ادامه منیژه حکمت پس از پخش کلیپی از سرود «جنگل زیباست در فیلم شهر موش ها»، گفت: آمار به دست آمده از میزان جذب مخاطب سینما و عرصه هنر توسط تبلیغات مختلف، نشان می دهد حتی در پرفروش ترین فیلم ها و آثار هنری، 70 درصد مخاطبان عرصه هنر توسط تبلیغات فضای مجازی جذب می شوند و این نشان دهنده تاثیر این فضا و فعالان آن است.
تهیه کننده با سابقه سینما با اشاره به بهبود کیفیت هوا طی دو سال گذشته، ابراز امیدواری کرد: این موضوع منجر به کاهش آمار ابتلا به سرطان شود.
حکمت از وزرای نیرو، راه و شهرسازی، مسئولان صدا و سیما و شهرداری تهران خواست به محیط زیست آنگونه که باید توجه کنند و افزود: امیدوارم توریست هایی که توسط کمپین «mustseeiran#» جذب ایران می شوند، وقتی می آیند صبح به ایران نرسند و ورودی فرودگاه امام و آن 30 کیلومتر را نبینند.
حکمت افزود: بوی تعفن آن منطقه و بی توجهی شهرداری به این موضوع به حدی است که باید آرزو کنیم تمام توریست ها شب هنگام و در زمستان وارد ایران شوند تا متوجه شرایط این منطقه نشوند.
این کارگردان ایرانی از فعالان محیط زیست خواست تا طی اقدامی خودجوش و مردمی به جبران کم کاری ها، فکری برای رفع معضل زیست محیطی حاشیه فرودگاه امام خمینی (ره) کنند.
حکمت از ابتکار خواست طی نامه ای به وزیر ارشاد از وی بخواهد به جبران ضعف صداوسیما در فرهنگ سازی، پیش از تمام تجمع های هنری از جمله کنسرت، تئاتر، سینما به پخش 10 تا 20 شعار مهم محیط زیستی به جای تبلیغات اقدام کند.
 وزیر جهاد در سرزمین کم آبی، جهاد کند
پریوش نظریه هنرمند سینما و فعال اجتماعی با اشاره به شعارهای نصب شده توسط شهرداری در سطح شهر، گفت: چند روز پیش پلاکاردی با این مضمون دیدم که دشمنان مشغول کارند.
نظریه ادامه داد: البته باید از ارایه مجوز قطع درختان و تخریب بناهای سنتی و قدیمی شهر برای ساخت بناهای بی هویت، مجوز حفر چاه و از بین بردن آب های زیرزمینی نیز ترسید که می تواند نوعی دشمنی باشد.
این هنرمند افزود: در حالی که برای بحران آب در فضای مجازی و کاهش مصرف آن در فضای مجازی تبلیغ می کنیم، کشاورزی غیراصولی تداوم دارد. باید واردات محصولات پرآب را جایگزین واردات اجناس و اسباب بازی های دست دهم چینی کنیم.
نظریه با اشاره به انتخاب خود به عنوان سفیر بهزیستی از دو سال پیش و فعالیت خیریه ای که در این زمینه آغاز کرده است، افزود: بنیاد یاران برکت مهر با مدیریت اینجانب و تعدادی از هنرمندان در زمینه آموزش، توانمند سازی و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فعالیت می کند و یکی از فعالیت های اخیر ما کمپین جمع آوری در بطری های پلاستیکی و خرید چرخ برای معلولان بی بضاعت بود.
این هنرمند درباره ساخت تیزرهای داوطلبانه محیط زیستی برای پخش در فضای مجازی، گفت: ما تیزرهای داوطلبانه را که مخاطبان برای محیط زیست می سازند در فضای مجازی منتشر می کنیم و مطمئنا فضای مجازی در آینده به محیط زیست کمک خواهد کرد؛ شاید دیگر درختی قطع نخواهد شد و کاغذی مصرف نخواهد شد.
*** تبدیل شدن به بانک محتوایی محیط زیست ایران، پیش بینی برای آینده سایت جشنواره محیط زیست در فضای مجازی
جعفر محمدی مدیر مسوول سایت خبری تحلیلی عصر ایران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با اشاره به گزارش موسسه گالوپ در خصوص رتبه کشورها به لحاظ شادی در دنیا، گفت: تغییر محسوس جایگاه ایران به لحاظ شاد بودن در بین 135 کشور دنیا طی دو سال دارای پیامی آشکار است.
وی ادامه داد: افزایش میزان امید و شادی مردم پیرو اتفاقی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 توسط مردم رقم خورد و حتی رییس جمهوری نیز در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات، فضای مجازی، کاری اساسی کرد.
محمدی افزود: سایت عصر ایران به عنوان مسئولیت اجتماعی خود آمادگی انتشار کلیپ ها و انیمیشین های فرهنگ سازی در زمینه های مختلف به ویژه محیط زیست را دارد و به زودی نیز انیمیشنی با موضوع کودکان یتیم که صدا و سیما حاضر به پخش آن نشده را در معرض بازدید روزانه 2 میلیون مخاطب قرار خواهیم داد.
مدیرمسئول سایت خبری تحلیلی عصر ایران توضیحاتی نیز در خصوص جشنواره محیط زیست در فضای مجازی (www.emohitezist.com) ارائه داد.
وی با ارائه آمار دسترسی 73 درصد از مردم ایران به اینترنت و فضای مجازی، آنها را مخاطبان اصلی این جشنواره دانست و ابراز امیدواری کرد: استقبال از این جشنواره بتواند منجر به آن شود که پس از مدتی سایت جشنواره به بانک محتوایی محیط زیست ایران در شاخه های مختلف همچون عکس و کاریکاتور تبدیل شود.
آخرین نسلی هستیم که می توانیم برای تغییر چیدمان توسعه این کشور تلاش کنیم
محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر وبلاگ مهار بیابان زایی، نیز از چگونگی راه اندازی وبلاگش در سال های گذشته گفت و تاکید کرد: فعالیت جدی در حوزه مجازی قطعا موثر است و سرمایه گذاری اطلاعاتی برای بهبود محیط زیست کشور است.
درویش با اشاره به آمار بازدید کنندگان 6 ماه نخست راه اندازی وبلاگ خود، افزود: در سال 89 با 45 هزار بازدید روزانه در مسابقات جهانی وبلاگ نویسی، سوم شدم و همین امر نشان داد که استمرار بر فعالیت و باور به هدف تا چه میزان در موفقیت افراد نقش دارد.
مدیر وبلاگ مهار بیابان زایی، ادامه داد: البته پس از این موفقیت وبلاگم در داخل فیلتر شد و همین موضوع باعث شد دامین خود را تغییر داده و اقدام به ثبت آن در مالزی کنم و این بار در سال 2013 در اجلاس جهانی وبلاگ نویسان رتبه نخست را کسب کردم.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به شرایط سخت و بحرانی محیط زیست ایران داشت و آن را بی سابقه خواند و اضافه کرد: ما آخرین نسلی هستیم که می توانیم برای تغییر چیدمان توسعه این کشور منطبق با وضعیت اکولوژیک هر منطقه تلاش کنیم.
 کمپین 50 گرم/ کمتر زباله تولید کنیم
سهیل اولادزاد خالق کمپین 50 گرم نیز توضیحاتی در خصوص شکل گیری این کمپین مرتبط با بحث پسماند ارائه داد و همه فعالان حاضر در نشست را برای پیوستن به کمپین 50 گرم و تشویق سایرین برای پیوستن به این کمپین دعوت کرد.
*** دیده بان میانکاله در فضای مجازی
حر منصوری عبدالملکی معروف به دیده بان میانکاله درباره زمین خواری در میانکاله و ساخت پتروشیمی در سه کیلومتری میانکاله گفت و اینکه چگونه با کمپین سازی در فضای مجازی توانسته است جلوی این تخریب ها را بگیرد.
منصوری هم به فیلتر شدن وبلاگش در آن دوره اشاره کرد و گفت: یک بار جلوی چشم من کیف یک گردشگر هلندی را زدند و من دزدان را تعقیب کردم و کیف را از آنان گرفتم و از آن گردشکر در خانه ام پذیرایی کردم و همین موضوع منجر به جذب مخاطبان بسیار زیادی به ویژه از هلند به صفحه فیس بوک من شد.
وی گفت: 9 سال است که گردشگران طبیعت دوست و پرنده نگر داخلی و خارجی را به میانکاله می برد و ابراز امیدواری کرد از طریق ابزار فضای مجازی بتواند چهره خوبی از ایران به نمایش بگذارد.
حمایت چهره های مشهور از محیط زیست، سرمایه اجتماعی بزرگی است
مهدی بوترابی آخرین سخنران این نشست در خصوص بهره گیری از فضای مجازی برای محیط زیست، گفت: محیط زیست و فضای مجازی دارای دو ظرفیت مستقل هستند و وظیفه شما پیوند این دو ظرفیت است.
بوترابی تاکید کرد: برای ساختن آینده بهتر چاره ای جز توجه به محیط زیست نداریم و یکی از ابزار این کار بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است البته باید تلاش کنیم در کنار بحران ها و چالش ها، عملکردهای مثبت و نقاط قوت را هم به نمایش در آوریم تا مبادا فضای ناامیدی بر جامعه غالب شود.
وی خاطرنشان کرد: حمایت چهره های مشهور عرصه های مختلف همچون عرصه هنر و سینما از محیط زیست، سرمایه اجتماعی بزرگی است که باید به خوبی از آن مراقبت کرد.
بوترابی با یادآوری اهمیت محیط زیست به عنوان سرخط درگیری های اجتماعی در جهان، خواستار توجه بیشتر مسوولان به محیط زیست کشور شد.
گفتنی است، اهدای کاریکاتور وحید جعفری از رئیس سازمان محیط زیست از سوی پویه مظفری مدیر ارتباطات مجله خط خطی از جمله حاشیه های جالب این مراسم بود که نشان از فضای باز و نقد پذیری معاون رییس جمهور داشت.
در ادامه معصومه ابتکار به سوالات فعالان فضای مجازی پاسخ داد.
خبر ابتکار در مورد تدوین پیش نویس قانون حمایت از حیوانات خیابانی/ سازمان محیط زیست متولی اصلی این امر نیست
برخورد نامناسب با حیوانات رها شده در خیابان ها از سوی شهرداری ها و نحوه جلوگیری از این اقدام ها، همچنین مسئولیت سازمان در این امر از جمله این سوالات بود که ابتکار در پاسخ به آن گفت: این موضوع یکی از پر کامنت ترین مباحث منتشر شده در فضای مجازی است که نگرانی های بسیاری را برای دوستداران حیات وحش به همراه داشته است.
وی افزود: اگرچه سازمان محیط زیست هیچ مسوولیت مستقیمی در این زمینه ندارد و این موضوع از تکالیف و وظایف شهرداری هاست که به صورت مستیقم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند، ولی نخست آنکه چنین رفتارهای قساوت باری خلاف حقوق حیوانات در قوانین بین المللی و ملی و مهم تر از آن خلاف آموزه های دینی و فرهنگی ایرانیان است.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی دستورالعمل ها و ضوابطی خاص این موضوع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و یا مورد بازنگری واقع شده و به وزارت کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: در این دستورالعمل ها قید شده است که برای مدیریت حیوانات رها شده یا خیابانی از روش هایی بهره گرفته شود که مصداق حیوان آزاری نباشد و بر طبق اصول و استانداردهای جهانی باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این موضوع که شهرداری ها وظیفه نظارت بر این مهم را دارند، تصریح کرد: البته مدیران کل استانی سازمان حفاظت محیط زیست حسب اطلاع رسانی های دقیق و درست با شهرداران متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.
ابتکار تهیه و تدوین پیش نویس قانون حمایت از حیوانات خیابانی حسب پیشنهاد فعالان محیط زیست برای تقدیم به مجلس را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد و گفت: پیش از این هیچ قانونی برای حمایت از حیوانات رها شده در خیابان ها وجود نداشته است و به زودی و پس از طی مراحل نهایی این قانون با حضور فعالان محیط زیست و برای جلب نظرات و پیشنهادات آن ها بررسی خواهد شد.
وی ضمن یادآوری این موضوع که مواردی که دارای اطلاعات کامل، دقیق و درست باشند قابل پیگیری هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی موارد منتشر شده در فضای مجازی از صحت و اعتبار زمانی و مکانی برخوردار نیستند.
معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به ایجاد اورژانس حیات وحش در برخی نقاط کشور با همکاری فعالان حقوق حیوانات داشت و افزود: برخی از این اورژانس ها برای حمایت از حیوانات خیابانی نیز اعلام آمادگی کرده اند.
 تامین 100 کیلووات برق مورد نیاز مجموعه پردیسان از نیروگاه خورشیدی این مجموعه/ پروژه ای بدون ارزیابی زیست محیطی دولت یازدهم وجود ندارد
سوال در خصوص نیروگاه خورشیدی پارک پردیسان از سوی یکی از فعالان حوزه تغییرات آب و هوا نیز با این پاسخ از سوی معاون رییس جمهوری مواجه شد که از طریق همین نیروگاه، 100 کیلووات برق مورد نیاز در مجموعه پردیسان تامین می شود که البته به دنبال افزایش میزان برق تولیدی از این طریق هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر این فعال فضای مجازی، تاکید کرد: سد سازی از جمله مهمترین مواردی است که الزاما نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند دقیق و علمی و نظارت کامل بر روند ارزیابی زیست محیطی پروژه های در حال انجام وجود دارد به نحوی که هیچ پروژه ای در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی وجود ندارد.
ابتکار با ابراز تاسف از غفلت سال های گذشته از روند مهمی چون ارزیابی زیست محیطی، اظهار کرد: تلاش کردیم با اصلاح روندها و بازنگری در قوانین، روند کاملا منظم و علمی و دقیقی ایجاد کنیم ضمن اینکه لایحه ارزیابی زیست محیطی نیز در همین راستا تهیه و تدوین شده است.
مشارکت با وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل کشکان
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تشکیل یا عدم تشکیل کارگروه مازوت و نفتکش ها حوزه کشکان در استان لرستان، گفت: برای رفع مشکل، مکاتبات زیادی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است ولی مسئله بسیار پیچیده تر از شکل ظاهری است.
وی افزود: بخشی از مشکل به دلیل فرسودگی نفتکش های عراق و ترانزیت نفت از آن مسیر و بخشی دیگر به دلیل فرسودگی خودروهای سنگین در کشور و استاندارد نبودن این خودروها و در نهایت بخشی از مشکل به دلیل فقدان مسیر مناسب جاده ای است که رفع آن ها حتی در مورد مسائل داخلی زمان بر است و نیاز به اعتبارات زیادی دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در همین راستا مقرر شد در کوتاه مدت با نصب علائم راهنمایی و رانندگی و کنترل سرعت نفتکش ها، موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و به مرور زمان اقدامات بلند مدت نیز در دستور کار قرار گیرد.
ابتکار تاکید کرد: تمام این موارد علاوه بر پیگیری سازمان محیط زیست برای اجرای دقیق و درست، نیاز به پیگیری و نظارت فعالان محیط زیست منطقه دارد.
 فضا برای طرح دیدگاه ها باز است
معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: فعالان نهادهای مدنی در نشست های بررسی و تدوین فصل محیط زیست در برنامه ششم حضور و حق رای دارند و اگر مواردی مد نظر فعالان است می توانند از آن طریق پیگیری کنند.
وی در خصوص درخواست دیدارهای اشخاص هم با اشاره به حجم فشارها، بحران ها، مشکلات و چالش های محیط زیست کشور پاسخگویی به تمامی این درخواست های دیدار حضوری را غیر ممکن دانست و اظهار کرد: خوشبختانه فضا برای طرح دیدگاه ها و حتی نقدها در فضای مجازی بسیار باز است و من نیز تلاش می کنم تمامی این دیدگاه ها را رصد کنم ضمن اینکه این ملاقات ها می تواند به فراخور موضوعات با معاونان و مدیران سازمان صورت پذیرد.
ابتکار در بخش دیگری از پاسخ خود به طرح تنفس جنگل های هیرکانی اشاره داشت و افزود: این طرح با خواست و تاکید رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری مشترک توسط دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به رغم مسئولیت های فراوان که فراتر از توان سازمان محیط زیست است، حاضر به همکاری و نظارت در طرح تنفس جنگل های هیرکانی شدیم در حالی که مسئولیت مستقیمی در این زمینه نداشتیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مقررات جاری کشور لازم الاجراست.
*** آموزش کودکان از اولویت های مهم سازمان محیط زیست است
ابتکار در پاسخ به کوچکترین عضو حاضر در جلسه که از وی در خصوص تاثیر فرهنگ سازی و آموزش کودکان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه سوال کرد با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش و فعالیت های صورت گرفته در راستای این تفاهم نامه، گفت: آموزش کودکان به دلیل اهمیت اصلاح رفتاری آنها، همچنین تاثیر کودکان بر اصلاح رفتار والدین از اولویت های مهم سازمان محیط زیست است.
معاون رییس جمهوری آموزش معلمان، ترویج مدارس سبز و افتتاح 2400 مدرسه زیست محیطی در سال تحصیلی جدید، افزوده شدن محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین محورهای آموزشی و اجرایی مربیان پیشاهنگی را از جمله مهمترین اقدامات در این راستا برشمرد و افزود: این اقدامات در سطوح گسترده تری در حال پیگیری است.
وی از تلاش های مدیر روابط عمومی و مجموعه همکاران خود در سازمان محیط زیست نیز تقدیر کرد و موفقیت های حاصله را نتیجه فعالیت جمعی همکاران خود دانست.
 مخالف کمپین سازی برای محیط بانان دربند هستم/ همه پیگری ها باید در مجرای قانونی شکل بگیرد
سوال در خصوص ضرورت کمپین سازی برای محیط بانان دربند از سوی یکی از حاضرین با واکنش منفی رییس سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد زیرا وی معتقد بود که غوغا سازی رسانه ای و مجازی تنها منجر به پیچیده تر شدن موضوع می شود و ضرورت دارد هر اقدامی در این زمینه در مجرای قانونی پیگیری شود.
معاون رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اعلام رضایت خانواده شاکی از محیط بان اسعد تقی زاده، گفت: این موفقیت را مرهون تلاش دو سالانه همکارانم در محیط زیست ستاد و استان، نماینده ولی فقیه در استان و مقامات محلی می دانم ولی هرگونه اطلاع رسانی در خصوص محیط بانان دربند، تنها باید از طریق سازمان و در چارچوب قانونی باشد.
یکی دیگر از حاضرین در نشست هم خواستار توجه بیشتر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت های کاربرانی در فضای مجازی شد که به صورت ناشناخته و به دور از مرسومات رایج این فضاها همچون انتشار کلیپ و فیلم و عکس سعی در کاشت بذر امید در دل ها برای رفع بحران هایی همچون دریاچه ارومیه از طریق ارائه راه کارهای علمی و تخصصی و ایجاد تالارها و اتاق های گپ و گفت با حضور عموم جامعه دارند.
مدیر انجمن پرندگان شکاری ایران نیز یکی دیگر از فعالان مجازی حاضر در جلسه بود که ضمن تشکر از همکاری های صورت گرفته از سوی مدیران کنونی سازمان، خواستار افزایش این حمایت ها برای حفظ گونه های شکاری ایران شد.
طرح درخواست ها و انتقاداتی در خصوص توجه بیشتر به سرچشمه های آب شیرین خزر از رودخانه البرز که به دلیل سرریز شدن فاضلاب طی سال های اخیر، کارکرد خود را از دست داده اند، درخواست بهره گیری از پایش آنلاین و مداوم برای ورودی ها و خروجی های خزر، تدوین و اجرایی کردن راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش سطح آب خزر، جلوگیری از گسترش تبدیل بی ضابطه مناطق ویژه اقتصادی به مناطق آزاد تجاری که به ویژه تهدید بزرگ برای جزایر خزر و میانکاله محسوب می شود از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست چهار ساعته بود.
بحرآسمان و جلوگیری از معدن کاوی در این منطقه از دیگر خواسته های فعالان حاضر در نشست ابتکار با فعالان فضای مجازی بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا