مردم ايران با سموم آلي مواجه هستند

 بنابراین وجود سموم ارگانوکلره در محيط، يک علامت هشدار قوي است که پايش مستمر باقيمانده آن يکي از مهمترين راهبردهاي برخورد با اين معضل است.

در راستای نیاز روز افزون بشر به مواد غذایی و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی، استفاده از آفت کش ها امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. این سموم که در تهیه محصولات کشاورزی و یا به منظور مبارزه  با حشرات زیان آوربه کار می روند، به ویژه اگر بیش از حد مجاز توصیه شده استفاده شود . دارای  مقادیری باقیمانده در غذا، آب، زمین و هوا خواهند بود،که می تواند برای سلامتی انسان ها مخاطره آمیز باشد. ازاین رو مجامع بین المللی (سازمان بهداشت جهانی وسازمان خواربار  و کشاورزی ملل متحد ) با تدوین فهرستی از دریافت مجاز روزانه تلاش دارند تا میزان مواجه زیان بار با این مواد را کاهش دهند.

نتـایج مطالعات مختلف نشان داده است که بـاقیمانده سموم   دفع   آفات   نباتی   برای   انسان ها  مخاطرات  نامطلوبی از  قبیل  مسمومیت،  سقط  جنین،  عوارض پوستی  و  عصبی،  اختلالات  رفتاری  و  برخی  سرطان ها را به همراه می آورد.

به عقیده این محققان؛ تهدید آفت کش ها در ایران با توجه به میزان بالای سموم مصرفی  برای کنترل آفات و کاربرد حدود 211ترکیب شیمیایی با فرمولاسیون های مختلف، قابل توجه باشد که این تهدیدها برای کودکان بسیارجدی تر است.

از میان انواع مختلف آفت کش ها، ترکیبات آلی کلره از مهم ترین سموم آلی و دسته بزرگی از حشره کش های دفع آفات را تشکیل می دهند. استفاده زیاد از سموم ارگانوکلره برای مقاصد کشاورزی و بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه، موجب  آلودگی گسترده محیط زیست شده است. این سموم با توجه به خواص خود از جمله نوسانات کم، ثبات  شیمیایی، مقاومت محیطی و سرعت تخریب متابولیک  در پرندگان، پستانداران و زنجیره غذایی  ذخیره و تجمع می یابند به گفته محققان، این سموم می توانند از طریق پوست، دستگاه تنفسی و گوارشی جذب شوند. عمده ترین تأثیر این دسته از سموم روی سیستم اعصاب مرکزی با تغییرخواص الکتروفیزیولوژیکی آنزیم های غشاء سلول های عصبی و آکسون ها است. از علائم دیگر سموم آلی کلره اثرات سمی آن روی کبد می باشد.

درنهایت با تحقیقات انجام شده نشانه های حاکی از وجود مقادیری از باقیمانده آفت کش های ارگانوکلره در محیط های بی جان و  جاندار مناطق مختلف ایران دارد و پایش مستمر  باقیمانده این آلاینده ها یکی از مهم ترین راهبردهای در برخورد با این معضل است.

محققان اعلام کردند، براساس جستجوهای به عمل آمده، مطالعات متعددی در خصوص اندازه گیری سطح آلایندهای ارگانوکلره در مناطق مختلف ایران انجام گرفته که بخشی از آن ها روی نمونه های بافت انسانی بوده است. بر همین اساس دراین پژوهش با در کنار هم قرار دادن نتایج مطالعات مختلف مرتبط با میانگین غلظت باقیمانده ارگانوکلره در نمونه های انسانی در مناطق مختلف ایران، پیشنهادهایی برای مدیران حوزه سیاست گذاری اجرایی و آموزشی پژوهشی ارائه گردیده است.

این تحقیقات توسط محمود موسي زاده و  نرگس خانجاني در مرکز تحقيقات مهندسي بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي کرمان انجام گرفته و در نشریه بهداشت و توسعه؛  بهار 1394 , دوره  4 , شماره  1 به چاپ رسیده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا