یک داروی جدید و بهبود یافته دیابت

به گزارش سینا پرس فارس، آخرین تجزیه و تحلیل کارآزمایی‌های SURPASS-2 و SURPASS-3 که در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) در سال 2022 در استکهلم، سوئد ارائه شد، نشان داد که بزرگسالانی که با دوزهای مختلف تیرزپاتید تزریقی درمان می‌شوند (5، 10) و 15 میلی‌گرم) حدود چهار هفته زودتر از افرادی که با سماگلوتاید تزریقی (1 میلی‌گرم) به گلوکز خون می‌رسند، و بین 4 تا 12 هفته زودتر از افرادی که با انسولین یک‌بار در روز (degludec؛ iDeg)، همراه با رژیم غذایی و ورزش درمان می‌شوند، می‌رسند. و داروهای خوراکی پایین آورنده گلوکز.

دکتر آدی ویلجون، مشاور متابولیک و پاتولوژیست شیمی می گوید: «تیرزپاتید منحصر به فرد است زیرا دو هورمون طبیعی آزاد کننده انسولین و سرکوب کننده اشتها را در یک تزریق تقلید می کند.» سرعتی که در کاهش گلوکز و کاهش وزن مشاهده می کنیم فراتر از هر چیزی است که در حال حاضر در دسترس داریم و ممکن است بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را در موقعیت بهتری برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت قرار دهد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که این داروها باید علاوه بر رژیم غذایی و ورزش استفاده شوند.

T2D یک اختلال مزمن و پیشرونده است که در آن بدن به طور طبیعی انسولین تولید یا استفاده نمی کند و در نتیجه سطح گلوکز خون بالا می رود. با وجود در دسترس بودن چندین دارو برای درمان دیابت، تنها حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به T2D به هدف هموگلوبین A1c (HbA1c؛ معیاری برای کنترل قند خون) کمتر از 7 درصد می‌رسند. سطوح بالاتر HbA1c با بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی (نفروپاتی)، بیماری چشم (رتینوپاتی) و بیماری عصبی (نوروپاتی) مرتبط است.

تیرزپاتید یک مولکول واحد است که به دسته جدیدی از داروهای دیابت تعلق دارد که از دو هورمون، پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) و پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) که در کنترل قند خون و سرکوب اشتها نقش دارند، تقلید می کند. این دارو برای درمان T2D توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در می 2022 تأیید شد.

کارآزمایی‌های SURPASS-2 و SURPASS-3 دوزهای مختلف تیرزپاتید (5، 10، و 15 میلی‌گرم) را با سماگلوتید تزریقی یک‌میلی‌گرم (که یک هورمون منفرد، عامل تقلید GLP-1 است) به عنوان یک مکمل مقایسه کردند. درمان با متفورمین، یا انسولین طولانی اثر (iDeg)، به عنوان یک درمان اضافی برای متفورمین با یا بدون مهارکننده همراه با انتقال دهنده سدیم-گلوکز-2، به ترتیب.

در این آخرین تجزیه و تحلیل که زمان رسیدن به اهداف HbA1c را از ابتدای مطالعه مقایسه می‌کند، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که تیرزپاتید مصرف می‌کنند به اهداف HbA1c کمتر از 7٪ و 6.5٪ یا کمتر به طور قابل توجهی سریع‌تر از سماگلوتاید و iDeg می‌رسند (جدول در یادداشت‌ها را ببینید). سردبیران).

میانگین زمان (میانگین) برای دستیابی به سطح HbA1c کمتر از 7٪ حدود 8 هفته برای همه دوزهای تیرزپاتید در مقایسه با 12 هفته برای سماگلوتاید و iDeg بود. برای رسیدن به 6.5 درصد یا کمتر به ترتیب 12 هفته در مقابل حدود 16 هفته و 24 هفته بود.

تجزیه و تحلیل های بیشتر SURPASS-2 نشان داد که شرکت کنندگان تحت درمان با تیرزپاتید نیز به طور قابل توجهی سریعتر از سماگلوتاید به اهداف کاهش وزن رسیدند. میانگین زمان رسیدن به کاهش وزن 5 درصد یا بیشتر، حدود 12 هفته در دو دوز بالاتر تیرزپاتید (10 و 15 میلی گرم) در مقایسه با 24 هفته برای سماگلوتاید بود (جدول را در یادداشت های سردبیران ببینید).

Viljoen می گوید: "حتی کاهش وزن متوسط ​​5٪ از وزن اولیه بدن با پیشرفت های بالینی قابل توجهی در مسائل سلامتی مرتبط با وزن برای بسیاری از افراد مرتبط است." برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اینکه بتوانند در نیمی از زمان به این پیشرفت‌ها در سلامت دست یابند، بسیار باورنکردنی است.

عوارض جانبی گوارشی خفیف تا متوسط ​​مانند تهوع، استفراغ و اسهال در شرکت کنندگانی که تیرزپاتید مصرف می کردند مشاهده شد و اغلب در طول دوره افزایش دوز گزارش شد و با گذشت زمان کاهش یافت.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا