پژوهشی جدید نشان داد سیاره مریخ کاملا سرخ‌رنگ نیست

به گزارش سینا پرس فارس، تصاویر رایج مریخ که اغلب به عنوان سیاره سرخ از آن یاد می‌شود، صخره‌های سرخی را به خاطرمان می‌آورد که پیوسته تا جایی که چشم کار می‌کند گسترده شده‌اند.

اما مریخ‌نورد پرسیویرنس ناسا علاوه بر این، چیز دیگری هم پیدا کرد چیزی سبزرنگ. به گفته دانشمندان، هنگامی این مریخ‌نورد به دهانه جیزرو مریخ رسید و به دنبال اطلاعاتی در مورد گذشته به عنوان یک دریاچه بود، سنگ‌های شگفت‌انگیزی را یافت.

دانشمندان ابتدا از اینکه کف آن فقط از سنگ‌های رسوبی انباشته‌شده در دوران دریاچه بودن این دهانه تشکیل نشده بود، شگفت‌زده شدند. دانشمندان می‌گویند که این سنگ‌ها، بسیاری از آن‌ها، سنگ‌های آتشفشانی هم بودند.

علاوه بر این، این سنگ‌ها از تکه‌های الیوین تشکیل شده‌اند. یک نوع تیره‌تر سنگ پریدوت که درخشندگی کمتری دارد و سواحل هاوایی را به رنگ  سبز تیره در آورده‌ است.

این کشف تنها یکی از یافته‌های بسیار زیادی است که از تجزیه‌وتحلیل داده‌های اولیه ارسال‌شده به زمین از پرسیویرنس، مریخ‌نورد ناسا که در سال ۲۰۲۰ به این سیاره رسید، به دست آمده است.

دانشمندان می‌گویند ممکن است سنگ‌هایی مشابه سنگ‌هایی که در این پژوهش جدید بررسی شدند، وجود داشته باشند و روی زمین پیدا شوند، اما آن‌ها سنگ‌های مشابه روی زمین به طور کلی بر اثر میلیاردها سال وزش باد، جریان آب و بقیه دوران پرفعالیتشان روی زمین نابود می‌شوند. با این حال این سنگ‌ها در مریخ به دلیل محیط و اقلیم بسیار متفاوت، دست‌نخورده و بکر حفظ شده‌اند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده