روشی برای کنترل افکار ناخواسته

به گزارش سینا پرس فارس، در حالی که فکر کردن به یک فکر ناخواسته می تواند احتمال عود آن را بیشتر کند، افراد می توانند به طور فعال این فرآیند را کنترل کنند.

هنگام تلاش برای اجتناب از یک فکر ناخواسته، مردم اغلب به طور واکنشی آن فکر را پس از وقوع آن رد کرده و جایگزین می کنند. با این حال، اجتناب فعالانه از ارتباط در وهله اول می تواند بسیار کارآمدتر باشد و به جلوگیری از تکرار افکار ناخواسته کمک کند.
برای اکثر مردم، تلاش برای متوقف کردن افکار تکراری ناخواسته یک تجربه آشنا است. یک نشانه اغلب می‌تواند خاطرات یا ایده‌های ناخوشایندی را به طور مکرر ایجاد کند. علاوه بر نیاز به بیرون راندن تداعی‌های ناخواسته از ذهن، مردم باید اطمینان حاصل کنند که این تداعی‌های ناخواسته بارها و بارها در یک حلقه بی‌پایان تکرار نمی‌شوند و با گذشت زمان قوی‌تر نمی‌شوند.

در مطالعه جدید، دانشمندان بررسی کردند که چگونه 80 بزرگسال انگلیسی زبان با کلمات رایج ارتباط جدیدی پیدا کردند. همه شرکت‌کنندگان کلمات را روی یک صفحه مشاهده کردند و باید یک کلمه مرتبط را تایپ می‌کردند. در یک گروه از قبل به افراد گفته شد که در صورت تکرار انجمن ها پاداش پولی دریافت نخواهند کرد. بنابراین، آنها تصمیم گرفتند تا افکار کلماتی را که قبلاً وارد کرده بودند سرکوب کنند.
بر اساس زمان واکنش و چگونگی موثر بودن شرکت کنندگان در ایجاد انجمن های جدید، محققان از رویکردهای محاسباتی برای مدل کردن چگونگی اجتناب افراد از تداعی های مکرر استفاده کردند. آنها دریافتند که اکثر مردم از کنترل واکنشی استفاده می کنند  پس از اینکه تداعی های ناخواسته به ذهنشان خطور کرد، آنها را رد می کنند.

نویسندگان می‌گویند: «این نوع کنترل واکنشی می‌تواند به‌ویژه مشکل‌ساز باشد، زیرا همانطور که یافته‌های ما نشان می‌دهد، افکار خود تقویت‌کننده هستند: فکر کردن به یک فکر قدرت حافظه آن و احتمال عود آن را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، هر بار که مجبور به رد واکنشی یک ارتباط ناخواسته هستیم، این پتانسیل را دارد که حتی قوی تر شود. با این حال، ما همچنین متوجه شدیم که افراد می توانند تا حدی از این روند جلوگیری کنند، اگر بخواهند اطمینان حاصل کنند که این فکر تا حد امکان کمتر به ذهن می رسد.
فرادکین می‌افزاید: «اگرچه افراد نمی‌توانند از افکار ناخواسته اجتناب کنند، اما می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فکر کردن به یک فکر ناخواسته احتمال بازگشت دوباره آن به ذهن را افزایش نمی‌دهد». "در حالی که مطالعه فعلی بر روی انجمن های خنثی متمرکز بود، مطالعات آینده باید تعیین کند که آیا یافته های ما به افکار ناخواسته منفی و شخصی مرتبط تعمیم می یابد."

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا